Lyssna

Lagar och riktlinjer

Begravningsverksamheten styrs både av lagar och riktlinjer. Allt vårt arbete ska ske med värdighet och respekt för den avlidne.

Begravningslagen och begravningsförordningen

Begravningsverksamheten styrs av ett antal lagar och förordningar. Två av dem är begravningslagen och begravningsförordningen. Där står det bland annat vad som ingår i huvudmännens uppdrag och hur de ska utföra uppdraget. Det står också regler för hur man ska gå tillväga efter att någon har avlidit. I lagen står till exempel att en person som avlidit ska bli gravsatt eller kremerad inom trettio dagar från dödsfallet.

Läs begravningslagen på riksdagens webbplats

Läs begravningsförordningen  på riksdagens webbplats

Begravningspastoralen

Begravningspastoralen beskriver hur Svenska kyrkan i Umeå arbetar med begravningsverksamheten och begravningsgudstjänsterna. Ordet pastoral används för att markera att begravningsverksamheten handlar om kyrkans omsorg om hela människan och inte enbart är ett statligt uppdrag.

Läs Begravningspastoralen här (pdf)

Etiska regler

Etiska regler för krematoriet (pdf). Kremering och askberedning skall alltid genomföras på ett värdigt och respektfullt sätt och i en miljö som är öppen för anhöriga.

Begravningsombud

Kontaktuppgifter till begravningsombudet för Svenska kyrkan i Umeå. Begravningsombudets uppgift är att granska hur Svenska kyrkan sköter begravningsverksamheten.

Krematoriet i Umeå

Krematoriet i Umeå ligger på Norra kyrkogården på Sandbacka. Här kremeras ca 1150 kistor per år. Här förvaras också urnor i väntan på gravsättning.