Foto: Lina Eriksson

Sommarquiz – kom in och kolla konst!

Vill du upptäcka mer konst i Umeå? Glöm inte bort altartavlorna längst fram i kyrkorna. Här kan du också lyssna på fakta och en reflektion över fem altartavlor.

Välkommen till Spiras årliga sommarutmaning! De tre senaste åren har läsare cyklat kors och tvärs för att identifiera kyrkportar, fönster och takprydnader. Nu är det dags att gå in i kyrkor och kapell.

När du kommer in i kyrkan, spana längst fram mot altaret. Bakom eller över altaret hänger en konstnärlig utsmyckning som kallas altartavla. I Umeås kyrkor hittar du textilier i olika färger, ett par glaskonstverk och ett altarskåp i trä. Just altarskåpet som kan stängas är den yngsta altartavlan i Umeå.
Många av altartavlorna är detaljrika, vissa berättar händelser ur Bibeln, andra är mer associativa.

Vi har valt nio av Umeås altartavlor. Kanske hittar du en ny favorit?

Meditera en stund vid konstverken

Vid fem av altartavlorna kan du stanna till och lyssna på en kort andakt med prästen och konstnären Lars Segerstedt. Han berättar kort om konstverken och ger dig något att fundera kring. Andakterna är två-tre minuter långa.

Backens kyrka

Foto: Lina Eriksson

Korväggen är öppnad i ett stort korfönster som släpper in ljuset som lyser upp det färgade glasmotivet.

Korfönstret är omgivet av kraftiga vinstockar. Konstnären Pär Andersson som formgivit många kyrkor i Luleå stift använder sig av symbolik som går tillbaka på kyrkans tillblivelse på 1500-talet. Vinstocken som representerar Kristus.

Konstnären Astrid Theselius som formgivit korfönstret åskådliggör Maria Magdalas möte med den uppståndne Kristus. Det är en grönt prunkande trädgård. Som frukter lyser fem röda sårmärken genom grönskan.

Bönen i slutet är vers tre ur Sv Ps 470 ”Kom med glädje och med sång” av Johannes från Damuskus, född på 600-talet.

Tegs kyrka

Foto: Lina Eriksson

Konstnären Harald Garmland som formgivit framställning var också en anlitad scenograf, alltså någon som skapar miljö och dekor för film och teater. På något sätt kan man likna koret, den främre delen i kyrkan, vid en scen.

Och vad kan väl vara mer centralt än framställningen av korsets trä i en kyrka. Bokstäverna INRI, längst upp, är för den som är insatt i Kristi korsfästelse den skylt som Pilatus lät fästa på korset. Den latinska förkortningen Iesus Nazarenus Rex Judaeorum. Jesus från Nasaret, judarnas konung.

Bokstäverna alfa och omega, AΩ, grekiskans första och sista bokstäver i alfabetet längst ner symboliserar Gud som sammanfattar allt, början och slutet.

Bönen i slutet är skriven av Ylva Eggehorn.

Mariakyrkan

Foto: Lina Eriksson

Altarväven i Mariakyrkan är en textil färgexplosion, en slags big bang i kosmos med korsmärkta blomblad som strålar ut mot den vitrappade väggen.

Formgivaren Margit Westin har skapat mycket av det textila för gudstjänstbruk, framför allt i Ålidhemskyrkan, men också i Mariakyrkan. Blommotiven går igenom i hennes uttryck.

Om man vilar en stund på väven kan se ett stort kors av inslagna trådar. Det är inget man upptäcker direkt, men när man en gång har upptäckt det, finns det där.

Bönen i slutet är inspirerad av psalm 34 ”Vänligt över jorden glänser” av J.O Wallin/B.G Hallqvist

Sjukhuskyrkans andaktsrum

Foto: Lina Eriksson

Skåpet med en central bild och två bilder i vardera sidodörrar. Bilderna är inramade med gamla trägolvsplankor från prästgården på Holmön. David Sandström, färg- och formgivare, har nu flyttat golvet i ögonhöjd för att bli ett bildskåp.

Lars Segerstedt har målat bilderna.

Till vänster längst upp möts den gyllene metallen mot ett blått hav. Det himmelska och jordiska förenat med en duva som ett plustecken och ordet ”älskad” som ett bindetecken mellan människa och Gud.

Centrumbilden för tankarna till en klassisk Kristusikon, men ansiktet antyds bara. I handen en uppslagen bok med texten ”Var inte rädd” på sex olika språk: svenska, grekiska, engelska, arabiska, spanska och finska.

Ålidhemskyrkan

Foto: Lina Eriksson

En stor textilväv dominerar korväggen. Färgställningen harmoniserar med de övriga färgerna och träpanelen i kyrkorummet. Anna-Lisa Odelqvist-Kruse som formgivit altarväven var en konstnär med ett långt konstnärligt skapande när det gäller textilier för gudstjänstbruk i våra kyrkor.

I väven kan man se traditionell kristen symbolik. Korset som centrum med tolv guldcirklar och något mindre fem röda i mittpartiet. De tolv apostlarna och de fem såren på Jesus korsfästa kropp. Bokstäverna INRI längst upp, Pilatus anslag på korset – ”Jesus från Nasaret, judarnas kung”.

Bönen är en vers ur Sv Ps 45 ”Jesus för världen givit sitt liv” av Lina Sandell

Andakter: Lars Segerstedt, präst, konstvetare och konstnär

Fler artiklar ur Spira

Ödmjukt kontorshus gör prästgården komplett

Publicerad:

Fem år efter att Drängbostället brann ner invigs nu ett nytt hus bredvid Backens prästgård. När personalen flyttar hit kan hela prästgården användas för retreater, ungdomssamlingar och annan verksamhet.

Predika fred med vapen i hand?

Publicerad:

Kyrkoherde Lena Fagéus i en krönika om korståg och vapenskrammel.

Tysta tillsammans en tisdagskväll

Publicerad:

Medan skymningen sänker sig över Nydalasjön delar tio kvinnor tystnad i två timmar.  De är på kvällsretreat i Kyrkstugan.

Så ska kyrkan möta unga i riskzon

Publicerad:

Rekryteringen av unga till kriminella gäng ökar även i Umeå. Nu ger sig Svenska kyrkan in i arbetet att stoppa detta, bland annat genom att öka skolnärvaro och samtalsstöd.

Därför ger Isabell råd till biskopen

Publicerad:

För Isabell Kitok är det självklart att ta plats i kyrkan och hon hoppas att fler ska våga göra detsamma. − Jag vill att unga ska känna sig inkluderade.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.