Lyssna

/ Publicerad 9 mars 2023 / Ändrad 10 mars 2023

Bollar från Gimonäs ger liv åt drömmar

Sedan 2017 spelar skolbarn i Tanzania fotboll med bollar och matchtröjor från Gimonäs Umeå IF. Följ med till Ålidhems vänförsamling Tumaini.

Adamu James Mwanilwa går sista året på Luisenga Primary School. Han visar upp skolans hemgjorda fotboll och den nya (begagnade) fotbollen som Gimonäs Umeå IF har skänkt.

Foto: Mats Högdahl

Enligt karttjänsten Google Maps är det 8 150 km mellan Ålidhemskyrkan i Umeå och huvudkyrkan i Ålidhems vänförsamling Tumaini parish i Kibao, Mufindi, Tanzania. På båda orterna gillar barn och ungdomar att spela fotboll och många drömmer om att bli fotbollsproffs. Där någonstans slutar likheterna. I Umeå finns ett 20-tal föreningar som erbjuder teknikövningar med varsin boll och matchtröjor i rätt storlek. I Mufindi finns inga idrottsföreningar, få enhetligt klädda fotbollslag och inget organiserat seriespel för unga. I bästa fall har skolorna åtminstone en riktig fotboll, som förhoppningsvis är hel och hyfsat pumpad.

Inför Ålidhems församlings resa till Tumaini Parish år 2017, tog Svenska kyrkan kontakt med Gimonäs Umeå IF, GUIF, med frågan om det fanns någon begagnad utrustning som man kunde få ta med på resan.

– Ålidhemskyrkans vänner är våra vänner, och för oss är det en självklarhet att hjälpa till i den mån vi kan, säger Per Beijar, kanslichef på GUIF.

I bagaget packades några fotbollar samt en laguppsättning av GUIF:s svarta hemma-matchtröjor och en uppsättning vita borta-tröjor. De överlämnades sedan till ungdomsverksamheten i Tumaini Parish. Hösten 2022 var det dags för ett nytt besök. Även denna gång ställde Gimonäs Umeå IF frikostigt upp med begagnad utrustning, främst fotbollar. Väl på plats kunde resenärerna dela ut ”nya” bollar till sju olika skolor. Två av lågstadieskolorna saknade helt en riktig fotboll.

En av höjdpunkterna under det drygt två veckor långa besöket var en söndagseftermiddag i huvudorten Kibao. Efter gudstjänsten inbjöds hela den svenska delegationen till ”Kibao Football Stadium” för att få titta på fotboll. Samhällets enda fotbollsplan innebar en ojämn, rektangulär gräsyta som sluttade kraftigt och som saknade linjer.

Det torra gräset var ”kortklippt” med hjälp av betande getter och målen var hemmasnickrade av några trädstammar. Denna eftermiddag var det flera matcher som skulle spelas och det lockade en stor publik i alla åldrar. En av matcherna var mellan två enhetligt klädda flicklag, ett lag med svarta matchtröjor och ett lag med vita. Efter besöket 2017 har Tumaini Parish startat ett fotbollslag för flickor i yngre tonåren.

I Tanzania är det inte självklart att flickor får samma möjlighet att spela fotboll som pojkar. Det ville man ändra på, så på initiativ av församlingens söndagsskollärare och ungdomsledare har det här laget träffats varje vecka för att träna och spela matcher.

Text: Mats Högdahl

Tjejerna i Tumaini Parishs flicklag har matchtröjor, men inga fotbollsskor. Spelare nummer 5 och 20 delar på ett par vanliga springskor. Eftersom båda är högerfotade använder nummer 5 vänsterskon på höger fot!

Foto: Mats Högdahl

Umeå tumainiförening

Tumaini betyder hopp. I över 40 år har Ålidhems församling haft en vänförsamling i Tanzania, Tumaini parish. Umeå tumainiförening bildades för att fortsätta arbetet och samla in pengar som kan förändra livet för många.

Fler artiklar ur Spira:

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Ulrika Ljungblahd

Redaktör tidningen Spira, Pastoratskansliet, Svenska kyrkan i Umeå

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira