/ Publicerad 9 mars 2023 / Ändrad 14 mars 2023

De vill prata med alla på Ersboda i år

I höstas firade Ersbodakyrkan 40 år. Nu är det dags för Ersbodakyrkan 2.3. Under året vill diakonerna Kikki Högdahl och Elin Broadhall prata med så många Ersbodabor som möjligt.

Kikki Högdahl har nyligen återvänt till Umeå och Ersboda efter många år i Stockholm. Hon minns med glädje engagemanget och det stora antalet aktiva i kyrkan de första åren efter att Ersbodakyrkan öppnat 1982. Även om det är roligt att titta bakåt konstaterar Kikki att det inte kommer att bli som förr. Frågan är hur det kan bli i stället.

– Vi kliade oss i huvudet och hittade på arbetsnamnet Ersboda 2.3. Vad är angeläget för människorna på Ersboda nu 2023? säger hon.

För att ta reda på det kommer Kikki tillsammans med bland andra sin diakonkollega Elin Broadhall att försöka prata med så många Ersbodabor, föreningar och organisationer som möjligt som möjligt under året. De kommer att ställa frågor om vad människor längtar efter, drömmer om och vad som ger hopp. Tanken är att prata med folk i vardagen vid busshållplatser, gångstråk och lekparker. Kanske till och med hälsa på hemma hos någon.

Syftet är inte att få förslag på massa ny verksamhet, utan i stället inbjuda Ersbodaborna att vara delaktiga. Ersbodakyrkan har en inbjudande församlingsgemenskap, personal och en öppenhet för andlighet i många former.

– Vi vill lyssna och hitta sätt där fler kan hjälpas åt och bidra tillsammans, säger Elin Broadhall.

– Gemenskap har en läkande kraft. I stället för att tala om ensamhet kan vi vara med och skapa en sund gemenskap där vi kan läka tillsammans, säger Kikki Högdahl.

Den som kan även dela sina tankar på Ersbodakyrkans webbplats.

Ulrika Ljungblahd

Ersboda 2.3 – vad vill du?

I höstas firade Ersbodakyrkan 40 år. Nu är det dags för Ersboda 2.3. Vad längtar du efter, vad ger dig hopp? Dela med dig av dina tankar så bygger vi kyrka tillsammans.

Ersbodakyrkan

Ersbodakyrkan stod klar 1982 i ett område som kännetecknas av kulturell mångfald. Ett uttryck för närvaron av olika kulturer är att det i gudstjänsten talas både svenska och engelska. Ersbodakyrkans profilområden omfattar diakoni, dialog med olika religioner och kulturer samt ett arbete med ideella medarbetare.

Fler artiklar ur Spira:

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Ulrika Ljungblahd

Redaktör tidningen Spira, Pastoratskansliet, Svenska kyrkan i Umeå

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira