/ Publicerad 15 september 2023 / Ändrad 20 oktober 2023

”Hjälper mig att behålla min andliga spänst”

Ellinor Lindberg drabbades av cancer och en existentiell kris för fem år sedan. Smått skräckslagen fick hon en ingivelse att gå på familjegudstjänst i Ålidhemskyrkan.

(Ur Spira nr 3 2023)

En liten flicka välkomnade Ellinor Lindberg i dörren och gav henne ett kort med texten ”Var inte rädd, du är högt älskad. Allt kommer gå väl”.

– Det kortet var ett svar på mina böner, berättar Ellinor.

Samma dag i kyrkan råkade hon se en affisch för Livsstegen i Tegs kyrka och bestämde sig för att anmäla sig.

– Den gruppen gav mig så oändligt mycket. Att få prata om riktiga saker, inte bara om att bygga ut altanen eller byta bil. Delandet och tilliten var helande för mig.

Efter gruppen fick Ellinor frågan om hon ville vara med och leda nästa grupp. Nu har hon precis avslutat sin femte grupp som ledare. Vänner har undrat ”Men herregud, har inte du gjort det där förut?”. Men Ellinor menar att man aldrig blir klar.

– Det jag har fått vill jag ge vidare. Samtidigt ger det mig själv så mycket, det hjälper mig att behålla min andliga spänst. Jag var tidigare inte speciellt kyrklig men det finns en plats för oss alla här. För mig har det varit gott att få vara en del av gemenskapen.

Ellinor ser en andlig hemlöshet och ett sökande efter mening hos många hon möter. Hon konstaterar att många gömmer sig bakom glättiga Facebookbilder, när de egentligen är rädda och ensamma.

– Det finns en otrolig kraft i att våga vara ärlig och sann i möten med andra. Då kan vi upptäcka att den där glada människan också är sårbar och rädd. För mig är det skönt att inte behöva hålla skenet uppe hela tiden.

Häromåret deltog Ellinor i en retreat med Olle Carlsson, som skrivit böckerna som ligger till grund för Livsstegen. Hon beskrev för honom att hon haft tur i livet. Han undrade då ”Du kanske har haft någon som gått vid din sida?”.

– Det var fint att få vila i att det kanske är så. Kyrkan har historiskt stått för mycket falskhet och inskränkthet. Det är skönt att få revidera den bilden och ta till mig och sprida det som är gott. För jag tror på en Gud som är god, säger Ellinor.

Text: Lina Eriksson

Sinnesro och de tolv stegen

Här hittar du det samlade 12-stegsarbetet i Svenska kyrkan i Umeå. ”Gud, ge oss sinnesro att acceptera det vi inte kan förändra, mod att förändra det vi kan och förstånd att inse skillnaden.”

Det händer i Tegs kyrka

Kom in och upptäck något nytt i kyrkan. Besök vårt populära bebiscafé, häng med kompisarna, sjung, prata om att hitta Gud eller sitt ner till dukat bord vid vår tacotorsdagar.

Fler artiklar ur Spira:

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Ulrika Ljungblahd

Redaktör tidningen Spira, Pastoratskansliet, Svenska kyrkan i Umeå

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira