/ Publicerad 9 mars 2023 / Ändrad 10 mars 2023

Lättare att vara öppen med tydliga pratregler

Alla får prata till punkt och ingen ger oönskade råd. Den strikta formen öppnar för ärliga berättelser när gruppen Livsstegen har sina delningsrundor.

(Ur Spira nr 1 2023)

Livsstegen är ett självhjälpsprogram som är inspirerat av de tolv stegen från Anonyma alkoholister. Flera gånger per termin startar nya grupper i Umeå med både ideella och anställda som ledare.

– I det här sammanhanget handlar sårbarhet om att vara så ärlig som möjlig, säger Bo Glas, en av deltagarna. I Livsstegen har vi en superfyrkantig form där vi läser samma texter varje gång, bland annat ”Vi övar oss på att vara ärligare”. Det handlar även om att vara ärlig gentemot sig själv. En konsekvens av ärlighet är att man blir sårbar.

Diakon Marian Karlsson konstaterar att människan övar upp sin hårdhet hela livet från födelsen.

– Det är nödvändigt, men jag behöver också öva på att vara klokt sårbar. Att vara tillitsfull i en god miljö är ingen fara, men i en farlig miljö kan det bli livsfarligt, säger hon.

Formen och förhållningsreglerna i Livsstegen skapar en trygg miljö med en kultur och atmosfär som inbjuder till ärlighet om sår och svårigheter. Varje träff gör deltagarna tre rundor då de turas om att prata. Den första handlar om hur läget är just nu. Den andra berör dagens tema. Den sista är en tacksamhetsrunda. Alla får lika mycket tid, ofta två-fyra minuter vardera beroende på hur många som är på träffen. Den som sköter timern knackar i bordet när det är 30 sekunder kvar av taltiden.

– Det betyder mycket att få prata till punkt utan att bli avbruten i en grupp med vänner. Jag vågar öppna mig när jag vet att ingen vill mig illa och att det jag säger stannar inom gruppen, berättar Tommy Strand.

För honom har delandet inneburit att han vågar vara öppnare om personliga problem även i andra sammanhang. Resultatet är en stark känsla av att inte vara ensam. ”You never walk alone” citerar han ur fotbollslaget Liverpools matchsång.

– Det visar sig ju att många i omgivningen har samma problem, konstaterar han.

Även Bo tycker sig ha blivit öppnare och insett styrkan av att dela med sig.

– Livsstegen är som kyrkan borde vara. Vi bär varandras bördor, i stället för att vilja framstå som lyckade och prata om att hjälpa ”de andra”, säger Bo Glas.

Marian trivs där hon både kan vara ärlig och möter ärlighet.

– Jag känner mig som en del av en enda mänsklighet som delar olika bekymmer och sårbarheter. Det gör mig friare att gå Guds väg.

Tips!

Olle Carlsson föreläser på Umeå universitet tisdag 28 mars kl 12.05 i Vardagsrummet, Humanisthuset. Läs mer: "Studentpastorn" på Facebook.

Text: Ulrika Ljungblahd

Fler artiklar ur Spira:

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Ulrika Ljungblahd

Redaktör tidningen Spira, Pastoratskansliet, Svenska kyrkan i Umeå

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira