/ Publicerad 30 maj 2024

Så ska kyrkan möta unga i riskzon

Rekryteringen av unga till kriminella gäng ökar även i Umeå. Nu ger sig Svenska kyrkan in i arbetet att stoppa detta, bland annat genom att öka skolnärvaro och samtalsstöd.

Foto: Lina Eriksson

De kriminella gängens rekrytering av barn och unga i Umeå kommun fördubblades förra året, om än från en låg nivå. Kyrkorådet har därför avsatt pengar för att kyrkan ska bidra till att vända utvecklingen. Diakoni-
strateg Kikki Högdahl fick uppdrag att formulera en plan.

– Även om Umeå är en väldigt trygg stad att bo i behöver vi arbeta för att den ska fortsätta vara det.

Under året har hon träffat andra aktörer, som kommunen, Brå och olika organisationer, för att kartlägga behov och se vad Svenska kyrkan kan göra. Seth Åberg på Umebrå menar att det är värdefullt att fler bidrar till lägesbilden.

– Det handlar om att se till att alla goda krafter kan vara med. Synkar vi våra verksamheter bättre kan vi nå längre när vi möter unga människor i riskzon.
I arbetet är skola och fritid viktiga pusselbitar, men även möjlighet till existentiella samtal.

– Kyrkan gör redan mycket bra grejer, men vi når kanske inte just de här unga personerna, säger Kikki Högdahl.

Kyrkan ska framför allt bygga vidare på verksamhet som redan finns, till exempel öka skolnärvaro samt fritidsaktiviteter för mellanstadiebarn, där rekrytering redan sker. Samtalsstödet för unga lyfts också fram.

– Vi erbjuder existentiella samtal, bland annat genom verksamheten P.S. Ung. Där får man en möjlighet att prata om hur livet är.

Kyrkan har värvat en person med erfarenhet av att arbeta med unga i kriminalitet. Kikki Högdahl påpekar att arbetet framför allt kommer att vara förebyggande.

– Vi vill vara en god kraft och visa de unga på en annan och hoppfullare väg, säger hon.

Text: Helena Andersson Holmqvist

Diakonicentralen

Här stöttar vi dig att hjälpa och att få rätt stöd. Vårt fokus är omsorgen om människan och tron på den egna förmågan till förändring. Vi finns här för stöd och råd.

FREDAG! i Ersbodakyrkan

Varannan fredag. Drop-in mellan kl. 14–18 och du kan komma och gå som du vill. För dig i årskurs 4–6. Pizza, andakt, aktiviteter eller bara lugn och ro. Kostnadsfritt. Höstterminen startar 27/9.

Fler artiklar ur Spira:

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Ulrika Ljungblahd

Redaktör tidningen Spira, Pastoratskansliet, Svenska kyrkan i Umeå

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira