Tysta tillsammans en tisdagskväll

Publicerad

Medan skymningen sänker sig över Nydalasjön delar tio kvinnor tystnad i två timmar.  De är på kvällsretreat i Kyrkstugan.

(Ur Spira nr 2 2024)

Brasan knastrar hemtrevligt och i ljusbäraren brinner ett par ljus. Vid 18-tiden kommer en efter en av de anmälda till kvällens retreat. De tar för sig av kaffe, te och kex och småpratar vid borden. Flera är här för första gången, andra brukar komma regelbundet.

Lite senare samlas alla runt brasan. Prästen Terese Hedman introducerar kvällen och läser ett citat ur Bibeln där Jesus säger: Följ med mig bort till en öde trakt, så att vi får vara ensamma och ni kan vila er lite. Pedagogen Karin Vesterberg leder en avslappningsövning, sedan är det slutpratat.
– Nu får vi vara tysta tillsammans, säger Terese.

Färger och böcker finns att låna för den som vill.

Någon sätter sig framför brasan och skriver. En annan lånar en pocket från bokhyllan och en tredje lägger sig under en värmefilt framför altaret. Det finns akvarellfärger och färgkritor att låna, termosarna med te och kaffe står framme hela kvällen – var och en använder tiden som den vill.

Terese har lett kvällsretreater i Umeå ett par år. Sedan Kyrkstugan fick vintervatten finns möjligheten att varva ner mitt i veckan tre-fyra kvällar per termin.
– Man kan komma ner i retreat-mode på två timmar, säger hon.

Kvällen avslutas med en aftonbön innan det är dags för var och en att återvända till sin vardag.

Text: Ulrika Ljungblahd

Retreat i Kyrkstugan 2024

Kvällsretreaterna är tillbaka i höst.

I sommar: Morgonro vid bryggan. Onsdagar 19 juni–7 augusti
kl 9–10. Ta med skrivbok, skissblock eller handarbete om du vill. Ingen anmälan.

Retreatkvällar i Kyrkstugan

En andningspaus under veckan, några timmar i stillhet och tystnad. Tre tisdagar kl 18-20.30, 24/9, 22/10 och 19/11.

Kyrkstugan vid Nydalasjön

Kyrkstugan, en pärla vid Nydalasjön. Umeås mysigaste kafé med stans bästa ananaspaj och flera olika verksamheter som t ex Öppen förskola, Musik vid sjön och gudstjänster. Kaféet är öppet från 17 juni till 11 augusti.

Fler artiklar ur Spira:

Ödmjukt kontorshus gör prästgården komplett

Publicerad:

Fem år efter att Drängbostället brann ner invigs nu ett nytt hus bredvid Backens prästgård. När personalen flyttar hit kan hela prästgården användas för retreater, ungdomssamlingar och annan verksamhet.

Predika fred med vapen i hand?

Publicerad:

Kyrkoherde Lena Fagéus i en krönika om korståg och vapenskrammel.

Tysta tillsammans en tisdagskväll

Publicerad:

Så ska kyrkan möta unga i riskzon

Publicerad:

Rekryteringen av unga till kriminella gäng ökar även i Umeå. Nu ger sig Svenska kyrkan in i arbetet att stoppa detta, bland annat genom att öka skolnärvaro och samtalsstöd.

Därför ger Isabell råd till biskopen

Publicerad:

För Isabell Kitok är det självklart att ta plats i kyrkan och hon hoppas att fler ska våga göra detsamma. − Jag vill att unga ska känna sig inkluderade.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira