Om Ersbodakyrkan

Ersbodakyrkan invigdes den 10 oktober kl 10.00 1982. Kyrkan är byggd i tegel med ett fristående klocktorn. Kyrkorummet är sammanbyggt med församlingssalen och har en korvägg utformad som ett ljusschakt.

Klicka på bilden för att se en panoramabild inifrån Ersbodakyrkan. Du kan snurra runt i 360 grader och förstora bilden för att titta närmare.

Ersbodakyrkan ligger i Västra Ersbodas centrum. Stadsdelen Ersboda byggdes under 80-talet och i början av 90-talet och ligger cirka fem kilometer norr om Umeås centrum. På Ersboda bor över 10 000 personer, många från andra kulturer och medelåldern är låg.

Kyrkan är ritad av arkitekt Torsten Åsbjer. Orgeln, byggd av Åkerman & Lund orgelbyggeri i Knivsta har 15 stämmor/2 manualer. Den invigdes den 10 april 1983. Den konstnärlig utsmyckningen har Lars Abrahamsson i huvudsak stått för. Kyrkliga textilier kommer från Ateljé Tre Bäckar i Varnhem.

Gobeläng: Guld & Vitt, Sävar
Dopklänning: Kerstin Bäckström, Umeå
Dopfunt: Kosta glasbruk, Småland
Ljusbärare: Christer Aronsson, Umeå (1994)
Glasmålning: Marie Rönnblom, Umeå (2002)

Lokaler och Tillgänglighet

Ersbodakyrkan erbjuder stora, fina och tillgängliga lokaler. Kyrkan är ett suterränghus med kyrkorum och samlingssal på samma plan. Kyrkan har två våningar. Du kan ta dig in utifrån till båda våningarna, inne finns hiss.

Kyrksalen, på övervåningen, är stor och öppen. Här finns plats för enskild andakt och gemensam gudstjänst. Inne i kyrkorummet har vi flera stationer som är till för att upptäcka kyrkorummet på nya sätt, närhelst det passar just dig. Välkommen in!

• Dörröppnare finns
  • Hiss finns
  • Hörslinga i kyrksalen
  • Handikappanpassade toaletter på båda våningarna
  • Skötbord finns på båda våningarna
  • I undervåningen finns mikrovågsugn, barnstolar, pip-muggar/hak-lappar, potta, torkskåp.
  • Det går bra att ta med barnvagn in på båda våningarna.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Umeå stadsförsamling

En av Luleå stifts största församlingar sträcker sig från stadens centrum och norrut. Med fem kyrkor och flera lokaler är verksamheten varierad och omfattande.