Svindel och motstånd

Uppdraget innebär såväl förundran över Guds helighet och människans storhet, som att vara en motståndsrörelse i en värld där människovärdet rubbas.

Kyrkan är alltid i rörelse och samtidigt rotad i en obruten tradition. I en värld som blir alltmer komplex och där svaren på frågor ofta har många nyanser och ibland svindlande perspektiv är det kyrkans uppgift att stå ut med komplexiteten.

Att stå i förundran över Guds helighet och människans storhet är en del av kyrkans uppdrag, liksom att vara en motståndsrörelse i en värld där människovärdet rubbas.

Vi vill bejaka både svindel och motstånd, så att:

• Vi tillsammans kan ana något om vad det är att vara människa, och om Guds närvaro i våra liv, genom att närma oss de stora frågorna i samtal om livet som sätts i relation till kyrkans tradition och Bibelns berättelser.
  • Vi tillsammans får redskap till förnyelse som är grundad i vår historia, genom att ta lärdom av kyrkans rika arv av erfarenheter.
  • Vi tillsammans kan se att Gud bär allt och att vi som kyrka är rustade att gå ut i hela världen, genom att utmana förenklingar, kontrollbehov och bekvämlighet.
  • Människors längtan efter ett radikalt andligt liv möts, genom att vi erbjuder fördjupade gemenskapsformer (kommunitet, bönegemenskap med mera).
  • Barnen både inom oss och omkring oss har en självklar plats i kyrkan, genom att vi lär av barnen och låter deras förhållningssätt vara en förebild i våra verksamheter.
  • Alla, oavsett ålder, har möjlighet att relatera till Gud, sig själv och sina medmänniskor, genom att vi arbetar medvetet med gudstjänsten.
  • Kyrkans vision om världen blir synliggjord, genom att vi står på de utsattas sida och är en profetisk röst i samhället.

Exempel från året som gått

Ålidhems församling tar emot Regnbågsnyckeln

Ålidhems församling har fått märkningen Regnbågsnyckeln för sitt arbete att bli en mer inkluderande kyrka.

Bränteverest ger utsikt och insikt

Höjden 48 meter över havet är inte så svindlande i sig. Måndagarna på Bräntberget ger dock nya perspektiv på både Umeå och livet.