Umeå Kulturdagar 2024 - Festival

Fredag 30 augusti–söndag 1 september i Tegs kyrka med musik, konst, poesi och kyrka i samklang.

"Kvartett vid tidens ände"

Fredag 30 augusti kl 19.00 i Tegs kyrka. Musik av Olivier Messiaen (1908–1992). Inträde 150 kr.

”Svensk musik och lyrik”

Lördag 31 augusti kl 13.00 i Tegs kyrka. Musik av Wilhelm Peterson-Berger, Gunnar de Frumerie, Franz Berwald och Anders Nilsson. Fritt inträde.

”Serenad” med Ume Symphonic Winds

Lördag 31 augusti kl 19.00 i Tegs kyrka. Musik av W. A. Mozart, Carl Nielsen och Antonín Dvořák. Inträde 150 kr.

”Oktett” med Ume Symphonic Winds

Söndag 1 september kl 13.00 i Tegs kyrka. Musik av W.A. Mozart, Steve Reich och Ludwig van Beethoven. Fritt inträde.

Konsertseminarium under Umeå kulturdagar

Söndag 1 september kl 18.00 i Tegs kyrka med Kjell Fagéus och Love Derwinger. Musik med reflektion och diskussion tillsammans med publiken. Fritt inträde.

Konstutställning under Umeå Kulturdagar

Fredag 30 augusti–Söndag 1 september i Tegs kyrka. Skulptören Inger Sannes ställer ut flera skulpturer i kyrkan och finns själv med under Kulturdagarna för att presentera och diskutera sina verk.

FÖRUNDRAN & HOPP

Kulturdagarna är ett uttryck för vår längtan efter något större, en förhoppning om något som inte kan räknas i pengar eller politik. De ger oss motstånd mot förenkling och populism och visar oss en väg mot det vi håller som viktigt och angeläget både som individ och samhälle. I kulturen och i kyrkan finns en gemensam passion, en karta och vägmärken att upptäcka.

Kjell Fagéus, konstnärlig ledare
Tegs kyrka rymmer 500 personer. Foto: Yannick Delmart

Mer om Umeå Kulturdagar 2024

Musik av Olivier Messiaen, Wilhelm Peterson-Berger, Gunnar de Frumerie, Franz Berwald, Anders Nilsson, W. A. Mozart, Carl Nielsen, Antonín Dvořák, Steve Reich och Ludwig van Beethoven.

Skulptören Inger Sannes ställer ut flera skulpturer i kyrkan och finns själv med under Kulturdagarna för att presentera och diskutera sina verk. www.inger-sannes.se

Konsertseminarium med Kjell Fagéus och Love Derwinger i ett program som bryggar över till måndagens och tisdagens Teotalks. www.teotalks.se

Veronica Janunger läser ur Dag Hammarskjölds Vägmärken.
Lena Fagéus läser egna texter och en essä av Ylva Eggehorn.

Medverkande

Daniel Migdal, violin
Erik Wahlgren, cello
Kjell Fagéus, klarinett
Love Derwinger, piano
Ume Symphonic Winds – 11 musiker från Norrlandsoperans symfoniorkester
Veronica Janunger, recitation
Lena Fagéus, recitation
Inger Sannes, konstnär

Konstnärlig ledare: Kjell Fagéus
Producent: Veronica Janunger

Biljetter

Biljettförsäljning från 1 maj via biljettcentrum.com

Volontär under Umeå Kulturdagar 2024

Vi söker volontärer för att hjälpa till med biljettvisering och ordnandet av kaffe och soppa vid introduktionerna.

Kontakta Sara Sandström för mer information sara.p.sandstrom@svenskakyrkan.se

Smakprov på musiken?

Lyssna här (Spotify)

Därför ska du gå på introduktionen

Missa inte introduktionerna en timme innan konserterna. Det blir ett möte mellan artister och publik.

Hittar du inte svar på dina frågor om Umeå Kulturdagar 2024 på webben. Ställ din fråga via formuläret.

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.

En blandad ungdomskör i röda kåpor sjunger.

Kultur och musik

I Svenska kyrkan finns ett rikt kulturliv med konserter, musik och många körer där du kan utveckla ditt musikintresse...