Umeå stads kyrka

Likt en mindre katedral står Umeå stads kyrka vid älven i centrum sedan 1894. Kyrkan är välbesökt och rymmer under året olika slags gudstjänster och en omfattande musikverksamhet med många konserter.

Saker att göra i sommar

Sommar i Umeå

Friluftsgudstjänster, andakter, promenader och kaféer med låga priser. Träffar inne och ute, runt om i stan. För barn, ungdomar och vuxna. För dig som vill sitta ner och njuta av vacker musik, meditera eller skapa själv. Här ser du vad som händer i Svenska kyrkan i Umeå i sommar.

Sommarens bucketlist

Upptäck Umeås kyrkor eller gå en kort pilgrimsvandring på ett nytt sätt. Hinner du bocka av alla? Du kan gör allt på en dag, eller låt det ta hela sommaren.

Kyrkstugan vid Nydalasjön

Kyrkstugan, en pärla vid Nydalasjön. Umeås mysigaste kafé med stans bästa ananaspaj och flera olika verksamheter som t ex Öppen förskola, Musik vid sjön och gudstjänster. Kaféet är öppet från 17 juni till 11 augusti.

Kyrkan är öppen vardagar 10.00-16.00 (torsdagar 10.00-20.00) för besök och enskild andakt, ljuständning eller stillhet med undantag för begravningar, dop eller vigslar.

Kören Turbulens sjunger på en körfestival

Det händer i Umeå stads kyrka

Kom in och upptäck något nytt i Umeås största kyrka. Mycket verksamhet pågår också i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9, 500 meter från kyrkan.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Om Umeå stads kyrka

Dagens kyrka är den tredje på samma plats. Den är byggd i nygotisk stil och invigdes i advent 1894.

Ett litet barn håller i en hjärtformad våffla.

Det händer i Församlingsgården

Häng med kompisar, kom på stickkafé, sjung i kör. Kom in och upptäck gemenskaperna i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9.

Aktuella och kommande arrangemang

Sinnesrogudstjänster i Umeå

Sinnesrogudstjänsten kan se olika ut på olika platser, men den avslutas alltid med Sinnesrobönen. Vi träffas i Umeå stads kyrka, Tegs kyrka och Mariakyrkan.

Årsberättelse 2023

Ett år har passerat. Det kom att präglas av en omvärld i krig och oro för ett ökat säkerhetshot mot Sverige. Mitt i denna orostid har kyrkan ändå stått stadigt.

Måndagsmeditation i Umeå stads kyrka

Måndagar kl 18.30. I den tysta meditationen övar vi oss i inre och yttre stillhet. Du behöver inte ha erfarenhet av meditation eller kyrka för att delta. Introduktion för dig som är ovan meditatör en kvart innan. Höstterminen startar 26 augusti.

Livsberättargrupp i Västerslättskyrkan

Tisdagar kl 13-15.30. Dela berättelser ur ditt liv och lyssna till andras. För seniorer. Tio träffar med start 24 september.

Renovering av Umeå stads kyrka

Under 2026 kommer Umeå stads kyrka renoveras invändigt. På den här sidan kan du följa arbetet. Sidan uppdateras allteftersom.

En person med målade naglar följer med sitt pekfinger melodin i en uppslagen psalmbok.

Önskepsalmer i Umeå stads kyrka

Vilken psalm önskar du? Vi sjunger psalmer tillsammans några söndagseftermiddagar kl 15 den 9/6, 8/9, 20/10, 17/11 och 15/12. Skriv din önskepsalm här.

Trädgårdskafé vid Västerslättskyrkan

Välkommen till vår innergård, onsdagar klockan 13-15 under perioden 12 juni-22 augusti. Gott och prisvärt fika.

Sommarens musikprogram

Klicka här för att ladda hem det samlade programmet för musik och konserter i Svenska kyrkan i Umeå som pdf.

Sommargåvan

Alla som bor i Umeå och Tavelsjö borde få sätta guldkant på sommaren. Din gåva gör det möjligt!

Umeå stads kyrka finns på Facebook

Följ oss gärna där!

Hitta till Umeå stads kyrka

Umeå stads kyrka är huvudkyrka i Umeå stadsförsamling

Västra kyrkogatan 3, mitt emot Vänortsparken
Busshållplats Vasaplan

Vardagar kl 10.00–16.00 och i samband med gudstjänster och andra arrangemang.

E-post  umea.stadsforsamling@svenskakyrkan.se

Koordinater
Latitud 63.82355
Longitud 20.2678
Klicka här för att se en karta>

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.