Flera tända ljus i en ljusbärare. I bakgrunden skymtar kyrkorummet och dess välvda fönster som också släpper in lite ljus. Ovanför ljusen glimmar ljussken från en av kyrkans gyllene takkronor.

Allhelgona i Uppsala

Under allhelgonahelgen får vi varje år samlas och tänka på dem vi saknar. I kyrkor, på kyrkogårdar, vid gravar och minneslundar tänder vi ljus och minns tillsammans. Du är inte ensam i sorgen.

Allhelgona 2024

Allhelgonahelgens program

Välkommen till Uppsalas kyrkor och kyrkogårdar. Här hittar du allhelgonahelgens program.

Alla helgons dag på kyrkogårdarna

På alla helgons dag brukar många besöka kyrkogårdarna och sina anhörigas gravar. Där kan du tända ljus, lyssna på rofylld musik i kapell och samtala med en präst, diakon eller kyrkogårdspersonal.

Tillsammans tänder vi ljusen

Varje sorg är personlig men vi är sällan ensamma om erfarenheten av att ha mist någon. Under allhelgonahelgen får vi varje år samlas och tänka på dem vi saknar. I kyrkor, på kyrkogårdar, vid gravar och minneslundar tänder vi ljus och minns tillsammans.

Stöd i sorgen

Vill du samtala med någon om din sorg? Eller dela tankar och känslor kring sorg tillsammans med andra i som är i en liknande situation? Du kan få stöd genom sorgegrupper men också i enskilda samtal med en präst eller diakon.
Här finns information och kontaktuppgifter.

Bön i allhelgonatid

För dig som vill finns möjlighet att hålla en minnesandakt hemma. Tänd ett ljus och läs gärna Bön i allhelgonatid. Du kan även sända en tanke och tända ett digitalt ljus på bönewebben.

Tid att minnas

Bön i allhelgonatid

Tänd ett ljus och läs gärna bönen av domprost Matilda Helg.

Vem minns du?

Under allhelgona minns vi dem som har lämnat oss. På bönewebben kan du tända ett digitalt ljus för någon du saknar och se det lysa tillsammans med ljus som andra människor har tänt. Du är inte ensam i sorgen.

Aktuellt i allhelgonatid

Utställning: Innanför oron

Dikter och bilder av Lars Björklund. 2 november-26 november i Vaksala kyrkcentrum.

Svåra förluster och livet efteråt

Prästerna Kerstin Dillmar och Lars Björklund föreläser utifrån deras senaste bok. En föreläsning som vänder sig till alla som själva varit med om svåra förluster och till dem som i sitt uppdrag möter människor i svåra livssituationer. Vaksala kyrkcentrum 2 november.

Allhelgona i Vaksala församling

Varmt välkommen till Vaksala församling under Allhelgona­helgen. Stillhet, ljuständning och gudstjänster.

Musikgudstjänst i Gamla Uppsala kyrka

Söndag den 3 november 2024 kl 17 är det musikgudstjänst i Gamla Uppsala kyrka. Bland annat spelas REQUIEM av Gabriel Fauré.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Sinnesrogudstjänst i Salabackekyrkan

Ord och musik hjälper oss att stanna upp och få en stund av sinnesro. Välkommen till Salabackekyrkan en fredag varje månad. Nästa gudstjänst minns vi alla dem som har gått före oss -Minnesro- fredag 1 november kl. 18.00.

Premiär för nyskrivet requiem vid minnesgudstjänst på Alla själars dag

Hör Mattias Sjöbergs och Kerstin Dillmars "Nunc et in fide" för kör, solist och orgel i Uppsala domkyrka söndag 3 november kl 18.00.

Duruflés Requiem och ett uruppförande i domkyrkan

Uppsala Domkyrkokör ger konsert 2 november med hoppfullt sorgeverk och ny musik av Judith Bingham på programmet.

Allhelgonahelgen i Danmark-Funbo

Under allhelgona fylls våra kyrkogårdar med ljus. Vi minns dem vi sörjer och saknar. Välkommen till gudstjänster, ljuständning, stilla musik och enskild andakt. Små och stora kan dekorera ljuslyktor och stenar till gravarna.

Stilla mässa i Sävja kyrka på Alla själars dag 3 november 18.00

Stilla mässa, Våga sjunga-kören, kyrkkaffe och invigning av uteplatsen utanför kyrkan.

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar

Stöd i sorgen

För dig som har mist en nära anhörig finns olika sätt att få stöd i sorgen.

Barns sorg är randig

Sorg är inte bara tårar. Den ändrar sig från dag till dag och känslorna är många och skiftande. I våra stödgrupper för barn, så kallade Zebragrupper, delar vi de tankar och känslor som sorgen väcker.

Stöd och hjälp

I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem. På den här sidan hittar du olika typer av stöd och kontaktuppgifter som du kan behöva.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Siluetter av kyrkor i Uppsala pastorat, Danmark och Funbo, 2023.