Foto: Patrik Lundin/Svenska kyrkan Uppsala/ Houcine Ncib Unsplash

Sök efter de sju nycklarna, klä ut dig till biskop eller skriv ett brev till himlen

Nyhet Publicerad Ändrad

I Gamla Uppsala kyrka finns det interaktiva stationer för barn och unga. Hur många pärlor tror du det finns på åldershalsbandet som visar hur gammal kyrkan är? Kan du agera kyrk-detektiv och hitta de sju nycklarna till ekkistan?

Stationer i kyrkan för barn och unga

Åldershalsbandet

Det finns ett halsband som har lika många pärlor som kyrkan är gammal- 858 stycken! Det betyder att kyrkan är 858 år gammal. Men egentligen tror man att kyrkan funnits ännu längre än så! Hur många år tror du att kyrkan funnits på denna plats? Hur många pärlor skulle ditt åldershalsband ha?

Kyrk-bingo

Det finns många coola och jättegamla saker i kyrkan! var en riktig kyrkdetektiv medan du spelar bingo. En del saker sitter högt upp i taket och en del är långt nere på golvet. Var gömmer sig alla ting du ser på bingobrickan? kan du lyckas få bingo?

Karta till de sju nycklarna

Ta en karta och sök reda på de sju nycklarna som alla behövs för att kunna öppna ekkistan. Få en glassten som belöning.

Biskop

Klä ut dig till biskop!

Hälsning till himlen

Skriv eller rita ett brev till himlen.

Vad är det för historier som gömmer sig i Gamla Uppsala kyrka?

Här kan du se kortfilmer med dramatiserad historia för barn. Lär dig mer om de historiska föremålen som finns i och runt kyrkan (i kyrkan finns QR kod för varje klipp).

Gamla Uppsala kyrka

Välkommen till en levande medeltida kyrka belägen på en plats med förhistoriska anor. I närheten hittar du Uppsala högar, Gamla Uppsala museum, Disagården och Kaplansgården.