Porträtt av organist Pontus Leitz mot grå tygbakgrund.
Foto: Johanna Kult

Episk filmmusik och heavy metal

Nyhet Publicerad Ändrad

Organist Pontus Leitz spelar musik av bland andra Morricone, Zimmer och Metallica. 6 juli, klockan 18 i Gamla Uppsala kyrka.

Sommarmusik i Gamla Uppsala kyrka

Lördag 6 juli, kl 18.00

Även om det finns en rik repertoar komponerad direkt för orgel har instrumentet i alla tider även använts för att spela transkriptioner av musik ursprungligen skriven för andra besättningar. Vid denna konsert framförs såväl verk av några av de främsta filmmusikkompositörerna som av det Polarprisbelönade heavy metal-bandet Metallica.

Konserten består delvis av samma program som framfördes i Helga Trefaldighets kyrka Kulturnatten 2023, så den som inte fick plats i kyrkan då får här en ny chans!

Pontus Leitz är född 1979 i Stockholm och utbildad vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Han arbetar som organist i Gamla Uppsala församling och i Uppsala domkyrka.

Fri entré, kollekt till musikverksamheten.

Varmt välkomna!