Foto: Alex Giacomini

För barn och unga i Gamla Uppsala kyrka

Vad är det för historier som gömmer sig i Gamla Uppsala kyrka?

Här kan du se kortfilmer med dramatiserad historia för barn. Lär dig mer om de historiska föremålen som finns i och runt kyrkan (i kyrkan finns QR kod för varje klipp).

Sök efter de sju nycklarna, klä ut dig till biskop eller skriv ett brev till himlen

I Gamla Uppsala kyrka finns det interaktiva stationer för barn och unga. Hur många pärlor tror du det finns på åldershalsbandet som visar hur gammal kyrkan är? Kan du agera kyrk-detektiv och hitta de sju nycklarna till ekkistan?

Vad är en begravning?

Här kan du se en kort film som är anpassad utifrån barns funderingar och frågor kring ämnet döden och begravningar. I kyrkan sker dop, konfirmation, bröllop och begravningar och i tid för allhelgona, gjordes en kort film i Gamla Uppsala om just döden och begravningar. Se filmen här.

Upptäck traditioner med barnens altarskåp!

I altarskåpet som står i Gamla Uppsala kyrka finns olika dräkter, som exempelvis en biskopsskrud. Här finns också sådant som behövs för bröllop, begravning, dop och gudstjänstfirande.

Tillbaka till Gamla Uppsala kyrkas startsida

Gamla Uppsala kyrka

Välkommen till en levande medeltida kyrka belägen på en plats med förhistoriska anor. I närheten hittar du Uppsala högar, Gamla Uppsala museum, Disagården och Kaplansgården.