Tre vitklädda präster står framför ett altare och ler mot kameran: förre kyrkoherden i Gamla Uppsala församling, Per Anders Sölvin, nyvigda biskopen Anti Toplaan och nuvarande församlingsherden i Gamla Uppsala Andreas Holm.

Gamla Uppsala i Estland

Nyhet Publicerad Ändrad

Representanter från Gamla Uppsala församling besökte en vänförsamling i Estland under Kristi himmelsfärd.

Sex representanter från Gamla Uppsala församling, däribland församlingsherde Andreas Holm och församlingsrådets ordförande Tilde Fång Norman, besökte i dagarna staden Kuressaare på den estniska ön Ösel, där Gamla Uppsala har en vänförsamling - S:t Laurentius församling.

Under Kristi himmelsfärdsdag, på torsdagen, närvarade församlingsrepresentanterna och präster och biskopar från hela världen när nyvigde estniska biskopen Anti Toplaan togs emot i S:t Laurentius kyrka i Kuressaare, Ösel - det stift han ska vara biskop i.

- Efter de högtidliga festligheterna hade vi mer enskilda samtal med församlingen och enades om att förnya och fortsätta vår vänförsamlingsrelation, berättar Andreas Holm, församlingsherde i Gamla Uppsala.