Ett silverkors glänser i ljuset mot ett svart papper som ligger ovanpå en gammal psalmbok.
Foto: Lina Svensk

Ge bort en silverskatt

Nyhet Publicerad Ändrad

Gamla Uppsala församling har tillsammans med silversmeden Anika Brandl tagit fram ett kors i sterlingsilver 925 med i­nspi­ration från det relikkors som finns i Gamla Uppsala silverskatt. En perfekt dop- eller konfirmationspresent.

Skatten, daterad till ca år 1050 - 1150, påträffades vid en dikesrensning av en åker år 1891 och är ett av de mest spektakulära fynd­en från Gamla Uppsala. Förutom relikkorset består skatten av skålar, kedjor och verktyg. Hela fyndet finns att se på Gamla Uppsala museum, ett stenkast från Gamla Uppsala kyrka.

Silversmeden Anika Brandl har nu tagit fram ett kors i sterlingsilver 925 med inspi­ration från relikkorset. Perfekt att ge bort i till exempel dop- eller konfirmationspresent.

Silverkorset finns att köpa på Gamla Uppsala museum, Katedralbutiken, Ulva Silversmedja och silverwithsoul.se.

Du kan även köpa det med Swish direkt i Gamla Uppsala kyrka.

Korset kostar 1 250 kronor.

100 kronor av intäkterna från varje kors går till projektet Alla ska ha råd - ett samarbete mellan RF-SISU Uppland och Svenska kyrkan Uppsala, för att alla barn och ungdomar, oavsett ekonomiska förutsättningar, ska ha möjlighet att idrotta.

Läs mer om projektet på rfsisu.se/uppland