Hitta sommarlugnet i Vaksala kyrkby

Nyhet Publicerad Ändrad

Bara sju minuter bort med buss från Vaksala torg ligger en lantlig liten idyll med promenadstigar, vackra ängar och ett sommaröppet kafé.

Musik i sommarkväll i Vaksala kyrka 2024

Pop, klassiskt och jazz. Kvällskonserter med andakt under valven på söndagskvällar kl. 18.00. Fri entré - kollekt.

Vaksala kyrkcentrums sommarcafé

Med utsikt över ängsmarker och omgivet av svalkande träd ligger Vaksala kyrkcentrums sommarcafé intill Vaksala kyrka. Här kan du äta en lättare lunch eller njuta av hembakat till bra priser. Start söndag 30 juni. Öppet söndag-tisdag.

Utställning: Svampskogens hemligheter

En konstutställning som skildrar Mattias Olssons stora kärlek till gammelskogen och svamparna. Vaksala kyrkcentrum 30 juni-31 juli. Vernissage 30 juni kl. 14.00.

Besök Vaksala kyrka och kyrkogård

Kliv in under valven och upptäck den tidiga medeltiden. Upplev friden på Vaksalas vackra kyrkogård.

Föredrag och samtal om naturen

Föredrag: Om människans förmåga att besjäla världen

Författaren och religionshistorikern David Thurfjell talar om människans förmåga att besjäla världen. Söndag 21 juli kl. 14.00 i Vaksala kyrkcentrum.

Svamparnas dolda mångfald

Bara ca 1% av alla svampar som finns har vi namn på. I samband med konstutställningen Svampskogens hemligheter föreläser mykolog Anna Rosling från Uppsala universitet. Söndag 7 juli kl. 14.00 i Vaksala kyrkcentrum.

En inblick i binas värld

Hans Kihlén ger oss en inblick i binas värld. Söndag 28 juli kl. 14.00 i Vaksala kyrkcentrum.

Hitta till Vaksala kyrkby

Med buss

Ta buss 805 eller 886 från Vaksala torg
Stig av vid hållplatsen Brillinge. Det tar ca 7 minuter från Vaksala torg. Passera runstenen och följ gångvägen i riktning mot Vaksala kyrka.