Nyhet / Publicerad 12 september 2024

Kulturnatten i Helga 14 september

I 2024 års upplaga av Kulturnatten inbjuder Helga Trefaldighets kyrka dig att ta del av ett varierat utbud av kultur klockan 11.30–22. Välkommen att ses, mingla och uppleva. Eriksbergskyrkan bjuder in till konsert klockan 16.

I Helga Trefaldighets kyrka blir det bildutställning och flera konserter, där en är speciellt för barn och innehåller sånger från Astrid Lindgren-filmer och så ges möjlighet att lära sig mer om orgeln. Vi uppmärksammar även suicidpreventiva dagen som sker samma vecka. I Eriksbergskyrkan blir det renässansmusik.

Helga Trefaldighets kyrka, Nathan Söderbloms plan / Odinslund 4, 14/9 2024

11.30–22 Bildutställning: Tecken på närvaro

Foto: Johan Nilsson.
Helga Trefaldighets kyrka, södra koret.
Visas från Kulturnatten fram till och med allhelgona.

11.30 Lunchkonsert

Helga Trefaldighets Motettkör under ledning av Jens P Henriksson bjuder på svensk körlyrik.

12.30 Tänk jag drömde en natt

En konsert för barn. Barnkören Smaragderna tillsammans med Åsa Wigervall Olsson på orgel framför musik från Astrid Lindgrens filmer. Lyssna, sjung med och prova gärna att kryssa i en bingobricka med rutor för alla sånger under tiden. Vi avslutar med en liten visning av orgeln där man också kan få provspela den.

13.30 En försmak av Uppsala Internationella Gitarrfestival

Sounds of the South
Cecilia Zabala (ARG)

Tangos
Matias Zloto (ARG) på gitarr och Klaus Pontvik på sång

Cecilia Zabala är argentinsk kompositör, gitarrist och sångerska som i Helga Trefaldighets kyrka under Kulturnatten framför sin konsert ”Sounds of the South”. Detta blir hennes första framträdande i Sverige och en del av hennes Europaturné. Konserten hyllar Latinamerikas rika musikaliska arv genom att blanda traditionell folkmusik med moderna influenser. Zabala lyfter fram mångfalden i sydamerikansk musik, från milongas och tangos till zambas och chacareras, och erbjuder en intim och känslosam upplevelse.

Dessutom får du lyssna till argentiska gitarristen Matias Zloto som kompar Klaus Pontvik på sång med ett urval av tangos och folkmusik.

15.00 All you need is love

Lyssna till och sjung med i flera kända kärlekssånger. Medverkande: Mariakören, Sakarias Åkerman piano, Åsa Wigervall Olsson körledare.

16.30 Traj-da-di-da-di-dam!

Kören ReChoir under ledning av Daniel Ovaska och Annacarin Mård bjuder in till en dansant konsert bland polskor och brudmarscher –  med doft av ljumma sommarkvällar och svunna tider.

18.00 Dylan i Kulturnatten

Dylans sånger rostar inte. De känns evigt unga och är skapade av en artist som inte viker sig för trender och traditioner. I 15 år har Thomas Cervin tolkat och även översatt vissa sånger. Medmusiker och stämsång med Sakarias Åkerman och Jens Fölster.

19.00 #Inte bara en siffra

Körerna Harmony Heights och Canorus vill tillsammans med föreningen SPES bidra till förebyggande av suicid. Det gör de genom sång varvat med information och en personlig berättelse.

20.00 Tänk

Musik som inspirerar och får dig att reflektera över livet. Sankta Maria kyrkokör och Mariakapellet under ledning av Tomas Rylander.

21.00 Orpheus Britannicus

År 2023 var det 400 år sedan den engelska tonsättaren William Byrd gick ur tiden. Ett jubileum värt att fira, då Byrds musik hör till den vackraste körmusiken som skrivits. Kören Oriana under ledning av David Anstey ger ett program med titeln Orpheus Britannicus, innehållande enbart musik av Byrd, från örhängen som Ave Verum Corpus och Siderum Rector till mästerverk som The Great Service.

Eriksbergskyrkan, Eriksbergsvägen 2, 14/9 2024

16.00 Renässansmusik med Dissonantia

Kören Dissonantia med körledaren Sara Lilja Visén sjunger renässansmusik i Eriksbergskyrkan klockan 16–17 på Kulturnatten lördag 14 september.

Observera att konserten ges i Eriksbergskyrkan.