Närbild på någon som spelar orgel.

Nyhet / Publicerad 18 oktober 2024

Kyrkomusiker 100%, Lötenkyrkan, Gamla Uppsala församling

Du vill utveckla körverksamheten i varierande åldrar och ser som din uppgift att uppmuntra, inspirera och möjliggöra ideella musiker. Lötenkyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS i Uppsala. Sista ansökningsdag är 6 januari 2025.

Klicka för att sända in din ansökan

Delaktighet och gemenskap

I Lötenkyrkan finns en välfungerande körverksamhet och ett rikt gudstjänstliv med bland annat två gudstjänster varje söndag. Du vill arbeta vidare med att utveckla körverksamheten i varierande åldrar och ser som din uppgift att uppmuntra, inspirera och möjliggöra ideella musiker. Lötenkyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS i Uppsala.

I Lötenkyrkan finns både ett arbetslag och ett stort ideellt engagemang. Vi vill vara en öppen mötesplats som erbjuder delaktighet och gemenskap där människor kommer till tro och Guds rike växer. Här finns en bred verksamhet med bland annat körer, konfirmandverksamhet, mötesplatser för ungdomar och unga vuxna, scouting, språkcafé och grupper för daglediga. I närområdet finns flera förskolor, skolor, Johannelunds teologiska högskola samt andra aktörer till vilka Lötenkyrkan relaterar.

Lötenkyrkan är en del av Gamla Uppsala församling där Gamla Uppsala kyrka och Tunabergskyrkan tillsammans med Lötenkyrkan utgör församlingens tre kyrkor.

In i detta sammanhang söker vi en ny kyrkomusiker till Lötenkyrkan.

Tjänsten innebär

Att i samråd med musikrådet i Lötenkyrkan leda det musikaliska arbetet. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är:

• att leda körverksamheten i varierande åldrar.
  • att stärka ideella musiker och möjliggöra deras engagemang.
  • att leda den gudstjänstfirande församlingens sång och musik i Lötenkyrkan.
  • att tjänstgöra vid kyrkliga handlingar i Gamla Uppsala församling, framför allt i den medeltida katedralen i Gamla Uppsala.
  • att ingå i arbetslaget i Lötenkyrkan, Gamla Uppsala församling och Uppsala pastorat.

Vem söker vi?

Vi söker dig som vill arbeta med och fortsätta utveckla körverksamheten i varierande åldrar. Du bejakar och vill stärka Lötenkyrkans musikaliska bredd. Du är bekväm med EFS teologiska profil inom Svenska kyrkans sammanhang. Du är förtrogen med Svenska kyrkans liturgi och vill arbeta i samarbetskyrkosammanhanget. Du ser som din uppgift att uppmuntra, inspirera och möjliggöra ideella musiker.

Krav

• Du har kyrkomusikutbildning, gärna nivå C eller högre.
  • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
  • Du är medlem i Svenska kyrkan.

Välkommen med din ansökan senast 6 januari 2025.

Klicka för att sända in din ansökan

Mer om jobbet

Arbetsgivare är Uppsala pastorat och genom delegationsordningen är samarbetskyrkoprästen i Lötenkyrkan närmaste arbetsledare.

Vill du veta mer?

Andreas Holm
Församlingsherde Gamla Uppsala församling
andreas.holm@svenskakyrkan.se

Christoffer Abrahamsson
Samarbetskyrkopräst
christoffer.abrahamsson@svenskakyrkan.se

Bo Lundström
Missionsföreningens ordförande
bolundstrom2057@gmail.com

Daniel Edoff
Facklig företrädare Sveriges Lärare
daniel.edoff@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan Uppsala

Lötenkyrkan

Är en samarbetskyrka med gott om livsrum, musik och entusiasmerande verksamheter av många olika slag för alla åldrar. Missionsrörelsen EFS (Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen) och Svenska kyrkan har samarbeten som berikar hela församlingen.

Gamla Uppsala församling

Historia, engagemang och variation i norra Uppsala. Församlingen består av Gamla Uppsala kyrka, Lötenkyrkan och Tunabergskyrkan.

Svenska kyrkan Uppsala

Du är alltid välkommen, oavsett tro eller tvivel. I glädje och sorg finns Svenska kyrkan för dig genom livet.

Lediga jobb

Vilka tjänster är lediga och hur visar jag intresse för att jobba hos Svenska kyrkan Uppsala? Läs mer här.