Foto: Johan Nilsson

Konserter

Storslagna körverk, finstämda soloframföranden, festlig musik i jul- och adventstid och sommarens många besök av internationella toppnamn - domkyrkans musikliv är rikt och varierat. Välkommen på konsert!

Just nu ser vi fram emot att snart dela med oss av vårt konsertprogram för hösten 2024. Som vanligt kommer förköp att gälla till några av konserterna och du hittar då biljetterna via nortic.se eller på plats i Katedralbutiken, 018-430 36 30.

OBS! Det går ännu inte att boka/köpa biljett till höstens konserter även om vissa av dem visas i Uppsala domkyrkas kalender. All information om biljettsläpp kommer i samband med terminsstarten att publiceras här samt på domkyrkans Facebooksida.

Ruffattiorgelns blå och gyllene fasad med blänkande orgelpipor syns fotograferad snett nerifrån med vy över takvalven.

Höstens musikprogram är här!

Duruflés Requiem, manskörskonsert, lördagsmusik, Bachs juloratorium för både barn och vuxna samt ett rikt utbud av advents-, lucia- och julkonserter - domkyrkans musiker bjuder på en fullspäckad meny under andra halvan av 2024. Här kan du ta del av allt som står på programmet och planera dina konsertbesök.

Domkyrkan syns i morgonljuset. Till vänster är ett notblad med tenor, baryton och basstämmor infällda.

Manskörssamarbete mixar väckelsesånger med renässansmusik

Upplev en konsert med manskörerna ur Uppsala domkyrkas och Storkyrkans gosskörer samt Katarina Sturar i Uppsala domkyrka söndag 6 oktober kl 16.00.

Johan Hammarström porträtterad i ljus kostym och glasögon i ett ljust kyrkorum.

Johan Hammarström spelar musik av Hollins, Weir och Stanford

Höstens första lördagsmusik har programtiteln "Fredens träd" och framförs på Ruffattiorgeln lördag 21 september kl 11.30.

Uppsala domkyrkas orglar

Läs om domkyrkans orglar

Bra att veta inför besöket

Inför ditt besök

Välkommen till Uppsala domkyrka. Här hittar du den information du behöver inför ditt besök i Uppsala domkyrka.