Uppsala domkyrka syns tidigt på morgonen mot en svagt ljusnande men ännu mörk stjärnhimmel.
Lyssna

Nyhet / Ändrad 11 december 2024

Missa inte kantaterna IV-VI av Bachs juloratorium

Lördag 4/1 kl 19.00 uppförs de tre sista delarna av Johann Sebastian Bachs älskade julverk i Uppsala domkyrka, för första gången sedan 2017. Tre körer, solister och en klassisk musikerensemble medverkar.

J S Bach: Juloratoriet, kantat IV-VI lördag 4 januari kl 19.00, biljetter via nortic.se.

Sedan första advent 1942 har framförandet av de tre första satserna i Johann Sebastian Bachs Juloratorium fått stå för inledningen av både det nya kyrkoåret och av advents- och jultiden i Uppsala domkyrka. För första gången sedan 2017 finns i år möjligheten att få uppleva Juloratoriet i sin helhet, då de tre senare satserna i verket framförs lördagen före trettondagen. Vi får se och höra Stefanoskören, Vindhemskören och vokalensemblen Uppslaget tillsammans med fyra solister, dirigerade av Peter Melin och ackompanjerade av en musikerensemble som leds av Anna Kroeker.

Missa inte detta smått unika tillfälle att rama in julens stora helger med tidlös, storslagen och älskad musik.

Juloratoriet IV-VI

Uppsala domkyrka 4 januari kl 19.00
Vindhemskören, Stefanoskören, Vokalensemblen Uppslaget
Karin Dahlberg, sopran
Erika Sax, alt
Mikael Stenbaek, tenor
Anders Larsson, bas
Musikerensemble under ledning av Anna Kroeker
Peter Melin, dirigent

Om solisterna

Karin Dahlberg, sopran, är född och uppvuxen i Håcksvik i södra Västergötland och bor sedan flera år i Varberg på västkusten. Hon anlitas ofta vid uruppföranden av nyskriven musik, som vid Sven-David Sandströms ”Matteuspassion” 2014 på Berliner Philharmonie, en världsscen där hon därefter varit återkommande solist. Karin är en hängiven romanssångerska och samarbetar sedan många år med pianisten Bernt Wilhelmsson, bland annat på Karins första egenproducerade album At Peace. Som mångsidig sångerska rör hon sig fritt även inom musikal- och jazzgenren. 

Erika Sax, mezzosopran, debuterade under sin studietid vid Operahögskolan i Stockholm med titelrollen i Rossinis Askungen vid Värmlandsoperan, vilket resulterade i engagemang vid Göteborgsoperan där hon sedan dess varit en återkommande gäst med över ett dussintal roller. Hon har också varit engagerad vid Folkoperan, Norrlandsoperan och Läckö slottsopera och som konsertsångerska i en lång rad av stora nationella sammanhang. Erika Sax har sjungit de flesta altpartierna i de stora verken, som Verdis Requiem, Händels Messias och Mozarts Requiem.

Mikael Stenbaek, tenor, är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan, Stockholm, och har sedan slutet av 90-talet etablerat sig som en mycket eftertraktad konsert-, oratorie- och kyrkosångare med hela Europa som arbetsfält. Han framträder regelbundet i olika oratorium, passioner, kantater, mässor och verk av en mängd olika kompositörer såsom Bach, Händel och Mozart tillsammans med Sveriges och Europas ledande barock- och moderna orkestrar. Sedan 2017 har Mikael fast anställning på Kungliga Operan i Stockholm och har medverkat som solist i flertalet olika operor.

Anders Larsson, bas, har bland annat mottagit Birgit Nilsson-stipendiet och representerat Sverige i tävlingen ”Cardiff Singer of the World”. Han debuterade på Göteborgsoperan 1994 och har gästat ledande europeiska operahus, som La Monnaie i Bryssel, Oper Frankfurt, Gran Teatre del Liceu i Barcelona, Staatsoper i Berlin och Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Roller på hans operarepertoar som kan nämnas är Amfortas i Parsifal, Wotan i Rhenguldet, Greven i Figaros bröllop samt titelrollerna i Eugen Onegin och Rigoletto.

J S Bach: Juloratoriet IV-VI

Det sägs att omständigheterna vid uruppförandet av Juloratoriet var allt annat än optimala. Bach beskrev själv flertalet av musikerna och körsångarna som ”odugliga” utöver att de helt enkelt var för få. I denna version ges betydligt bättre förutsättningar med hel  orkester, tre skönsjungande körer och fyra framstående solister.

I Juloratoriet lyckades Bach förena många olika stilar och tankesätt. Det glädjefyllda och festliga står jämsides med vinterkyla och mörker. På samma sätt får evangeliets texter samsas med nyskriven och återanvänd profan musik. Han lyckades därmed på ett nästan genialt sätt göra ämnet nästan folkligt, och lätt att ta till sig.

Verket består av sex delar – kantater – som ursprungligen var tänkta att spelas vid sex olika tillfällen under julhelgen. I dag är det dock vanligast att flera (eller samtliga) delar framförs vid ett tillfälle. Det ger möjligheten att få höra just det stora omfång som oratoriet faktiskt innefattar.