Foto: Henrik Zetterberg

Här hittar du nyheter och information till kyrkogårdsbesökare och allmänhet.

Kistor i bisättningsrummet på Berthåga krematorium. En av kistorna har ett blomsterarrangemang placerat ovanpå kistlocket.

Så sker en kremering

Förr eller senare kommer vi alla att bära med oss erfarenheter av begravningsgudstjänster eller ceremonier och av att ta ett sista farväl av någon som stått oss nära. Men vad händer i praktiken efter att vi sagt adjö och klockorna ringt ut? Kanske vet du redan att de allra flesta som begravs i Sverige kremeras, men hur går det egentligen till?

Kyrkogårdsvandringar på Gamla kyrkogården

Gå en guidad vandring, hör om kyrkogårdens historia och bekanta dig med några av de kulturpersoner som är gravsatta på Gamla kyrkogården i Uppsala.

Gravar bland grönskande ängsmark full av blommor. På Berthåga kyrkogård.

Guidade vandringar på Berthåga kyrkogård

Gå en guidad tur och utforska en unik naturkyrkogård med spår från forntiden.

En blå fjäril i ett fält med höga strån liknande vete, i bakgrunden glimmar några stjärnor på kvällshimlen.

Gå en nattlig kyrkogårdsvandring

Lördag 15 juni. Upptäck de små invånarna på Berthåga kyrkogård och följ med på en entomologisk vandring i sommarkvällen. I lampans sken lär vi oss mer om insekterna som finns här.

Sommarens kyrkogårdsvandringar i Uppsala

I sommar kan du gå guidade kyrkogårdsvandringar med olika teman. Utforska Berthåga, en unik naturkyrkogård med spår från forntiden, eller gör en resa genom vår historia på Gamla kyrkogården, en fridfull oas i centrala Uppsala.

Arkeologisk kvällsvandring i Berthåga

Torsdag 19 september tar arkeologen Dan Fagerlund med dig genom spåren av forntida boplatser och gravar på Berthåga kyrkogård.