Gravstenar och grönska på en kyrkogård.
Foto: Jenny Sigeman /Ikon

Angående vandaliseringen på Gamla kyrkogården

Nyhet Publicerad

Under tisdag förmiddag den 23 juli upptäcktes att ett tjugotal gravar på Gamla kyrkogården utsatts för vandalisering. Här kan du läsa om de åtgärder som vidtas.

Tisdag förmiddag den 23 juli upptäcktes att ett tjugotal gravar på Gamla kyrkogården utsatts för vandalisering. Det är gravar på den nyare delen av kyrkogården mot hörnet av Karlsrogatan och Krongatan som drabbats. Bland annat har gravstenar välts, gravlyktor krossats och blommor ryckts upp.

Vi kommer meddela alla gravrättsinnehavare, fotodokumentera varje drabbad grav och göra en polisanmälan. I vissa fall har stenar blivit halvt stående. Om dessa bedöms utgöra en risk kan de komma att lyftas av sockeln och läggas omkull av oss.

Frågor?

För frågor om en viss grav är drabbad och om åtgärder på gravstenar mm så hänvisar vi till vår expedition, tel. 018-430 35 50, uppsala.gamlakyrkogarden@svenskakyrkan.se

Frågor om polisanmälan mm. kan besvaras av kyrkogårdschef Peter Berglund, tel. 018-430 35 39, peter.berglund@svenskakyrkan.se