Gravar bland grönskande ängsmark full av blommor. På Berthåga kyrkogård.

Guidade vandringar på Berthåga kyrkogård

Gå en guidad tur och utforska en unik naturkyrkogård med spår från forntiden.

Välkommen på en guidad tur i ett tusenårigt kulturlandskap! Kom med på vandring och upptäck Berthåga kyrkogård.

Kyrkogårdsvandringarna hålls både på den nyare delen och på den äldre delen av kyrkogården.

När, var och hur?

Samling före vandringarnas start sker vid klockstapeln på Berthåga kyrkogård.

Klockstapeln en sommardag på Berthåga kyrkogård bland grönskande ängsmark och blå himmel.
Klockstapeln på Berthåga kyrkogård. Foto: Sara Bruggeman

DATUM OCH TIDER

• Torsdag 27 juni kl. 14.00
  • Torsdag 8 augusti kl. 14.00
  • Torsdag 29 augusti kl. 14.00

Vandringarna är gratis och tar cirka två timmar.
Ingen föranmälan behövs.

Skulle du vilja vandra på kyrkogården kvällstid?

Den 15 juni bjuder Entomologiska föreningen in till nattlys och den 19 september kan du gå en arkeologisk temavandring, följ länkarna eller se respektive vandring längre ner på denna sida för att läsa mer.

Kontakta Uppsala kyrkogårdar

Frågor eller funderingar? Välkommen att kontakta kyrkogårdsexpeditionen.

E-post: uppsala.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsvandringar i Uppsala

En blå fjäril i ett fält med höga strån liknande vete, i bakgrunden glimmar några stjärnor på kvällshimlen.

Gå en nattlig kyrkogårdsvandring

Lördag 15 juni. Upptäck de små invånarna på Berthåga kyrkogård och följ med på en entomologisk vandring i sommarkvällen. I lampans sken lär vi oss mer om insekterna som finns här.

Arkeologisk kvällsvandring i Berthåga

Torsdag 19 september tar arkeologen Dan Fagerlund med dig genom spåren av forntida boplatser och gravar på Berthåga kyrkogård.

Kyrkogårdsvandringar på Gamla kyrkogården

Gå en guidad vandring, hör om kyrkogårdens historia och bekanta dig med några av de kulturpersoner som är gravsatta på Gamla kyrkogården i Uppsala.

Sommarens kyrkogårdsvandringar i Uppsala

I sommar kan du gå guidade kyrkogårdsvandringar med olika teman. Utforska Berthåga, en unik naturkyrkogård med spår från forntiden, eller gör en resa genom vår historia på Gamla kyrkogården, en fridfull oas i centrala Uppsala.

Berthåga kyrkogård

Berthåga kyrkogård är en 54 hektar stor begravningsplats som har inspirerats av den uppländska naturen och är belägen i den västra delen av Uppsala.

Upptäck Berthåga kyrkogård

Mitt i det tusenåriga kulturlandskap som utgör Berthåga finns även ett av Sveriges största, moderna ängsanläggningsprojekt. Här växer och lever många spännande arter.

Den 54 hektar stora kyrkogården, med krematorium och två kapell, Stefanskapellet och S:t Eriks kapell, började byggas på 1960-talet.

På kyrkogårdens nyare del finns Trädkyrkan, en utomhuskatedral där himlen är tak, lindkronorna valv och avenboken väggar. I Trädkyrkan kan ceremonier hållas oberoende av kulturell eller religiös tillhörighet.