Om valdistriktsindelning

Här finns information för valnämnder om processen kring valdistriktsindelning i kyrkovalet 2025 Uppsala stift.

Den 10 september 2024 öppnar systemet för valdistriktsindelning. För att valgruppen på stiftskansliet ska kunna starta processen behöver varje valnämnd i Uppsala stift  senast den 27 september ha meddelat hur församlingens valdistriktsindelning ska se ut inför kyrkovalet 2025.

Alla valnämnder behöver innan man fattar beslut om man ska valdistriksindela eller inte:

1. Fundera över sina lokala förutsättningar gällande valdistrikt

2. Ta beslut om och hur valdistriktsindelning ska ske

3. Meddela valgruppen påstiftskansliet om sitt beslut

Steg 1- Fundera över era lokala förutsättningar gällande valdistrikt.

• Hur såg det ut hos oss vid föregående val? Många som förtidsröstade?
  • Hur ser det geografiska området ut? Är avstånden rimliga?
  • Går det att ta sig till vallokalen med kollektivtrafik?
  • Har det hänt något i närområdet som påverkar antal röstberättigande - inflytt/utflytt?

Tänk på att eventuella gränser för ett valdistrikt ska dras på ett ändamålsenligt sätt, så att personer som exempelvis bor i samma byggnad förs till ett och samma valdistrikt.

Steg 2 - Ta beslut om och hur valdistriktsindelning ska ske.

Det kan finnas behov av att valdistriktsindela om:

• Församlingen är geografiskt stor, så att de röstberättigade är utspridda över en stor yta.
  • Det finns många röstberättigade så att det inte blir praktiskt genomförbart att bara ha en vallokal
  • Den röstberättigade ska ha nära till vallokalen.
  • Den avsedda vallokalen inte är tillräckligt stor i förhållande till antalet röstberättigade.

Ett alternativ till att valdistriktsindela kan vara att istället ha flera lokaler för förtidsröstning som är öppna för förtidsröstning innan och på valdagen.

Valnämnden måste ta ställning utifrån de lokala förutsättningarna om församlingen ska valdistriktsindelas eller inte.

Steg 3 - Meddela beslutet senast den 27 september genom att fylla i och skicka in formuläret nedan.

OBS - endast en församling/svar.

Vad händer sedan?

Har ni i formuläret valt alternativ 1 behöver ni sedan inte göra något ytterligare. Har ni valt alternativ 2 blir ni kontaktade för att godkänna befintlig valdistriktskarta. Har ni valt alternativ 3 kommer vi att skicka en karta där vi ber er att rita in de nya valdistrikten.

Utbildning för valnämnder

I Svenska kyrkans Utbildningsportal finns för närvarande tre digitala utbildningar för valnämnder: "Introduktion kyrkoval 2025", "Valnämndens uppdrag och ansvar" samt "Valdistrikt- och karthanteringsutbildning".

Valhandbok för valnämnder

I kapitel 5 i valhandboken finns information om vad som gäller angående valkretsar, valdistrikt och valdistriktsindelning.

Nationell nivås valwebb

Valnämnderna har det lokala ansvaret för att genomföra valet. På nationell nivås sidor finns fördjupande information, verktyg och stöd.