Nyhet / Publicerad 16 september 2024 / Ändrad 17 september 2024

Uppsala stifts Herdaminne firar 90 år med boklansering

Tisdagen den 15 oktober hälsar Stiftshistoriska kommittén välkommen till Riksarkivet i Uppsala för firande  av Uppsala stifts Herdaminne 90 år samt lansering av två nya böcker.

1934 års prästmöte beslutade att ge ut ett nytt herdaminne för stiftet och det arbetet fortsätter alltjämt.

Herdaminneskommittén, från 2000 benämnd Stiftshistoriska kommittén i Uppsala, har gett ut en rad kontraktsband och andra skrifter som berättar om prästers tjänstgöring och församlingars verksamhet från medeltid till millennieskiftet 2000, nu senast två böcker om Ala kontrakt i södra Hälsingland.

Det tycker vi är värt att fira med föredrag och mingel.

Tid och plats

Tisdagen den 15 oktober 2024 kl.14-16 i Riksarkivet, Uppsala, von Kraemers allé 19, Uppsala. Lokal ”Kyrkan” (parkering finns).

Program och anmälan

Välkomstord, Göran Bohman
90 år på tio minuter, Tomas Anderman

Vad är ett herdaminne?” föredrag av professor Oloph Bexell

Enkel förtäring och mingel

Presentation och lansering av de nya böckerna Ala kontrakt 1593-1999

Del 1: Söderala, Söderhamn, Skog

Del 2: Norrala-Trönö, Hanebo-Segersta, Mo-Rengsjö

Böckerna finns till försäljning i samband med firandet.

Obs! För serveringen är vi tacksamma för anmälan via epost senast den 10 oktober till kenth.haug@telia.com

Varmt välkommen!

Stiftshistoriska kommittén