Ett barns hand i en vuxen hand.

Varför diakoni

Varje församling i Svenska kyrkan ska utöva diakoni för att fullgöra sin grundläggande uppgift. Församlingen bestämmer vad som ska prioriteras och hur diakonin ska utföras. Ta del av centrala material som kan vara till hjälp i din reflektion.

Reflektion över diakonin sker ständigt i vår kyrka eftersom ämnet kräver både eftertanke, sakkunskap och prioriteringar. Vad vill vi som kyrka att diakoni ska innebära och betyda?

Ta del av material som kan vara till hjälp i denna reflektion:

• Ett biskopsbrev om diakoni
  • Internationella ekumeniska dokument om diakoni
  • Vägledning för diakoni.

Svenska kyrkans biskopar om diakoni

Svenska kyrkans biskopar utgör tillsammans biskopsmötet och en av dess uppgifter är att gemensamt författa biskopsbrev som berör viktiga ämnen.

Ett biskopsbrev om diakoni gavs ut 2015 och är det första lärodokumentet om diakoni i Svenska kyrkan. Brevet ger en översikt över teologisk grund för diakoni som del i församlingens grundläggande uppgift men också över diakoni som kunskaps- och professionsområde. Här kan du läsa, ladda ner eller beställa Ett biskopsbrev om diakoni.

Kapitlet Diakoni församlingens gemensamma liv och arbete ger en enkel men förtydligande bild av att församlingens diakonala uppgift består både i att bedriva diakonalt arbete samt att utarbeta och utöva ett diakonalt förhållningssätt i församlingslivets alla delar.

I kapitlet finns exempel på vad det önskade diakonala förhållningssättet bör innebära. I texten lyfte även både kännetecken och råd kring hur diakonalt arbete kan bedrivas samt betydelsen av samverkan för stöd till människor i utsatta livssituationer. Centralt är att diakoni är hela församlingens uppdrag och ansvar.

I kapitlet Vigda till tjänst finns grundläggande kunskap om och teologisk grund för diakonens vigningstjänst, som ju är ny i vår kyrka i den form den nu har. Mer om diakonens uppdrag och den gemensamma vigningstjänsten i Svenska kyrkan finns att läsa i ett annat biskopsbrev,”Kallad till präst och diakon”

Kapitlet Brännpunkter för kyrkans diakoni idag ger exempel på viktiga områden där kyrkan genom sitt diakonala arbete bör ge sig in och bidra.

Slutligen nämner kapitlet Diakonins spår vad det diakonala arbete och det diakonala förhållningssättet bör ge för utslag, nämligen:

• hopp
  • sanning
  • protest
  • konstruktiva förebilder
  • frigöra egen förmåga
  • en ny förståelse för ”de andra”
  • erfarenhet av nåd som realitet i livet.
Två händer håller i en käpp

Omslagsbild på Ett biskopsbrev om diakoni.

Diakoni i den världsvida kyrkan

Svenska kyrkan påverkas av och lever i gemenskap med många kyrkor. Här finns ett urval av de internationella ekumeniska dokument som Svenska kyrkan förhåller sig till och tar intryck av.

Vägledning för diakoni

Skriften Vägledning för diakoni fungerar som en hjälp för att reflektera kring församlingens diakonala uppdrag. Vägledningen utgår från en pedagogisk modell som kallas Diakonitriangeln. Den visar att diakoni är hela församlingens uppdrag.