Ett barn tittar fram över en bokhylla med många böcker.

Litteratur och forskning

Kunskap om diakoni skapas inom många olika områden och akademiska discipliner och det kan vara svårt att få en överblick. Ta del av en sammanställning över diakonirelevant forskning och ingångar där du kan leta vidare.

Diakoni – sammanställningar och kunskapsöversikt

Forskningsseminarier och pågående projekt

Kunskapsutveckling Diakoni – tre stift i gemensamt arbete

Västerås, Linköpings och Strängnäs stift samarbetar 2023-2025 i projektet Kunskapsutveckling Diakoni för ökad kunskapsutveckling om den diakoni som bedrivs av Svenska kyrkans församlingar och pastorat.

Projektets aktiviteter kan du läsa om under rubriken Aktiviteter. Bland annat finns (sist i listan) ett samtal om diakonirelevant forskning och du kan nå minnesanteckningar från mötet mellan många forskare, lärosäte och stift från våren 2023.

Projektet ger också tips för dig som vill skriva om eller forska i diakoni, under rubriken Vill du skriva?

Svenska kyrkans enhet för forskning och analys

Svenska kyrkans enhet för forskning och analys främjar och bedriver forskning med relevans för Svenska kyrkan. Läs mer om enheten och pågående respektive avslutade forskningsprojekt på webbplatsen: Svenska kyrkans enhet för forskning och analys. Podden Teologi i tiden tar upp ny forskning och alla poddavsnitt hittar du här

Forskningsseminarium om diakoni

Sedan hösten 2023 pågår vid Marie Cederschiöld högskola, institutionen för civilsamhälle och religion (ICR), ett arbete med att skapa en infrastruktur för forskning om diakoni. Det sker bland annat genom ett arbetande diakoniforskningskollegium för aktiva forskare och genom öppna diakoniseminarier där både praktiker och forskare möts.

Ansvarig för diakoniforskningen vid ICR är Elisabeth Christiansson Drake i samverkan med Stig Linde, Socialhögskolan i Lund. Kontaktuppgifter hittar du här.

Litteratur på diakonutbildningens slutår

Slutår för utbildning till diakon i Svenska kyrkan sker vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Litteraturlistor för diakonutbildningen 2024 finns här (pdf) .
Mer om diakonutbildningen kan du läsa hos Svenska kyrkans utbildningsinstitut.