Två män samtalar. En ser glad ut.

Metoder och projekt inom församlingsdiakoni

Diakoni rymmer mycket. Migration, miljö och ekonomisk utsatthet är några exempel på avgörande samhällsutmaningar, som också är diakonala frågor. Ibland utvecklar Svenska kyrkan också verksamhetsmetoder inom diakoni.

Inkludering och tillgänglighet

När människor får känna gemenskap och meningsfullhet händer det stora saker. Det bidrar till inkludering i samhället och är en viktig del av Svenska kyrkans församlingsverksamhet.

Migration och integration

Svenska kyrkan arbetar för människor på flykt och människor som är nya i Sverige. Vi anordnar exempelvis mötesplatser och bjuder in till verksamhet och gudstjänster. Svenska kyrkan samverkar ofta med andra trossamfund och myndigheter.

Existentiell hälsa

Vem är jag i allt det stora? Svenska kyrkan har lång erfarenhet av att möta människors existentiella frågor. I egen regi eller tillsammans med andra tar Svenska kyrkan också fram samtalsmodeller och material för att hantera livets utmaningar.

Själavård

Själavård är kyrkans omsorg om människans hela hälsa med fokus på den existentiella, andliga och psykiska hälsan. Svenska kyrkan har en omfattande verksamhet inom själavård som utvecklas ständigt.

Vålds- och brottsförebyggande arbete

Svenska kyrkan bedriver ett brett långsiktiga förebyggande diakonalt arbete. Att skapa trygga rum och ha nära samverkan med olika aktörer är några exempel.

Miljön och skapelseansvaret

Ett gott samhälle präglas av omsorg om medmänniskan och skapelsen och är socialt, ekonomiskt, ekologiskt och andligt hållbart. Detta är också det övergripande uppdraget inom diakoni. Här sätter vi fokus på metoder och material om miljön och skapelseansvaret.

Ekonomisk utsatthet

De senaste årens ekonomiska situation har gjort att fler människor lever i ekonomisk utsatthet i Sverige. I många församlingar finns både förebyggande verksamhet och akut stöd för att motverka detta.