Hållbarhet inom ramen för diakoni

Miljön och skapelseansvaret

Ett gott samhälle präglas av omsorg om medmänniskan och skapelsen och är socialt, ekonomiskt, ekologiskt och andligt hållbart. Detta är också det övergripande uppdraget inom diakoni. Här sätter vi fokus på metoder och material om miljön och skapelseansvaret.

Det är inte bara människor som behöver omtanke i det diakonala arbetet. Hela skapelsen behöver vår omsorg eftersom den med sin mångfald av livsbetingelser ger oss förutsättningar till ett gott liv.

Många samhällsaktörer utgår från Agenda 2030 och arbetet med att uppnå de globala målen för en hållbar utveckling. Några av dem är direkt relaterade till diakonal verksamhet, exempelvis att avskaffa fattigdom och att främja jämlikhet och inkluderande samhällen.

Diakoni och arbetet för hållbar utveckling i Svenska kyrkan

Utgångspunkten för Svenska kyrkans hållbarhetsarbete är alla människors lika värde och viljan att ta ansvar för skapelsen. I en hållbar värld lämnas ingen människa utanför och mänskliga rättigheter omfattar alla. Livet levs och samhällen byggs på ett sätt så att också ekosystemen värnas.

Att anknyta till de globala målen placerar in kyrkans arbete med att bidra till ett gott samhälle för alla i en vidare kontext. I internationell diakoni kan det innebära att arbeta för alla människors tillgång till rent vatten.

I klimatnödläget ser vi hur skapelsens alla delar har betydelse för den diakonala verksamheten. För när vi förstår klimatnödläget men inte uppfattar att det finns handlingskraft i världen för att möta lägets allvar, leder klimatförändringarna också till en existentiell oro. Den oron har kyrkan handlingskraft att möta exempelvis i själavården och i konfirmandgrupper. Vi möter också oss själva i skapelsen, i odlingsgrupper och pilgrimsvandringar.

Här på Svenska kyrkans webbplats kan du läsa mer om arbetet med hållbar utveckling, både utifrån de fyra dimensionerna och relaterat till de globala hållbarhetsmålen, Agenda 2030. Där finns också mer information om hur vi möter klimatförändringarna genom Svenska kyrkans färdplan för klimatet.

Hållbar utveckling i Svenska kyrkan

Nedan finner du metoder och material som handlar om miljön och skapelseansvaret inom diakoniarbetet.

Metoder och projekt

Hållbara måltider - studiematerial

Hållbara måltider är ett projekt inom Svenska kyrkans färdplan för klimatet som undersökt hur måltider kan bli mer klimatsmarta. Tillsammans med Sensus har ett studiematerial tagits fram för att sprida erfarenheter från projektet och uppmuntra fler att laga och att äta mat inom planetens gränser.

Till studiematerialet Hållbara måltider hos Sensus

Studiehandledning till Ett biskopsbrev om klimatet

I Ett biskopsbrev om klimatet beskrivs den teologiska grunden för Svenska kyrkans engagemang i miljö- och klimatfrågor och uppmaningar för att möta den klimatkris vi står i. Biskopsbrevet är grund och motivation för den stora satsning som Svenska kyrkan gör med Färdplan för klimatet. Sensus har tagit fram en studiehandledning.

Till biskopsbrevet och studiehandledningen på svenskakyrkan.se

Hur skapar vi fred med jorden

”Hur skapar vi fred med jorden” är ett studiecirkelmaterial som vill frigöra handlingskraft i arbetet för en hållbar värld, där vi lever i fred med varandra och hela skapelsen. Materialet knyter an till Svenska kyrkans Färdplan för klimatet och dess uppsatta mål, särskilt om värderingsförändring och klimatarbetet som kyrkans uppdrag.

Till materialet Hur skapar vi fred med jorden hos Sensus