En kvinna står stolt vid en cafédisk.

Inkludering och tillgänglighet

När människor får känna gemenskap och meningsfullhet händer det stora saker. Det bidrar till inkludering i samhället och är en viktig del av Svenska kyrkans församlingsverksamhet.

De diakonala verksamheterna ska med utgångspunkt i kristen tro vara med och skapa ett gott samhälle, som är socialt, ekonomiskt, ekologiskt och andligt hållbart.

Svenska kyrkans församlingar driver därför ofta verksamheter som bidrar till meningsfullhet och gemenskap. Dessutom ingår det i diakonins uppdrag att värna mänskliga rättigheter för människor i utsatta situationer: att vara röstbärare.

Här listar vi metoder och material som handlar om inkludering och tillgänglighet.

Metoder och projekt

Mary – ett meningsfullt arbetsliv för alla

Svenska kyrkans arbetsmarknadsinsatser är en diakonal kraftsamling för att stärka arbetslösa som står långt ifrån arbetsmarknaden. Svenska kyrkan gör det genom vår egna metod Mary – ett meningsfullt arbetsliv för alla. Inom metoden jobbar vi med praktik, arbetsträning och rehabilitering för den som står utan arbete. Här kan du läsa om Marymetoden.

Regnbågsnyckeln

Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning för församlingar, som visar på en vilja att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. För att få märkningen behöver förtroendevalda och medarbetare genomgå utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion. Materialet finns hos Sensus.

Om Regnbågsnyckeln hos Sensus

Programmet för tillit och demokrati

Att agera för ett socialt hållbart samhälle, präglat av tillit och demokrati är Svenska kyrkans tro och ansvar. Programmet Social hållbarhet – fokus Tillit och Demokrati gör det genom teologisk förankring, metodutveckling, utbildning och samverkan. Här hittar du stödmaterial, rapporter och föreläsningar på temat.

Framtiden bor hos oss

Nätverket Framtiden bor hos oss samlar distrikt och församlingar i Svenska kyrkan som finns i mångreligiösa och mångkulturella stadsdelar. Här tar det nya samhället och den nya kyrkan form. Läs om Framtiden bor hos oss.

Delaktighet och tillgänglighet – webbaserad utbildning

Delaktighet och tillgänglighet är en webbaserad utbildning. I kyrkans gemenskap ska alla få vara delaktiga utifrån sina egna förutsättningar. Svenska kyrkan och Sensus har tillsammans tagit fram en utbildning om funktionsvariationer, med särskilt fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf). Den vänder sig till anställda, förtroendevalda och ideella i Svenska kyrkans församlingar.

Till utbildningen (du behöver skapa ett konto för att kunna logga in)

Materialet Gåvan att finnas till

Materialet Gåvan att finnas till togs fram av Kyrkornas världsråd 2017. Det vill ge inspiration till det fortsatta arbetet med att göra kyrkorna till inkluderande gemenskaper.

Gåvan att finnas till (pdf att ladda ner hos Sveriges kristna råd)