En solig väg med träd längs sidorna.

Själavård

Själavård är kyrkans omsorg om människans hela hälsa med fokus på den existentiella, andliga och psykiska hälsan. Svenska kyrkan har en omfattande verksamhet inom själavård som utvecklas ständigt.

Vad är själavård?

Själavård är kyrkans omsorg om hela människans inre hälsa – den andliga, existentiella och psykiska. Det kan handla om att stötta människor i frågor som meningen med livet. Vad som händer efter döden. Och om det finns en Gud? Det kan också handla om att stötta personer som känner sig ensamma, står i en kris eller bär på sorg.

Den vanligaste själavården är enskild själavård – ett samtal mellan en person och en präst eller en diakon. Ett sådant samtal sker under tystnadsplikt. Präster har absolut tystnadsplikt.

Det är viktigt att komma ihåg att även andra samtal kan vara själavårdande. Att prata hjälper. Ett samtal med en annan människa kan exempelvis stötta dig att komma över något som tynger dig.

Svenska kyrkan vill också skapa själavårdande miljöer, de tydligaste exemplen är kyrkorummet och våra kyrkogårdar.

Om själavård på svenskakyrkan.se

Metoder och projekt

Jourhavande präst – akut själavård

Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd och är en del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt. Här hittar du information om Jourhavande präst.

Sverigefinska telefonjouren – själavård på finska

Den Sverigefinska telefonjouren erbjuder samtalsstöd på finska.

Här hittar du Sverigefinska telefonjouren, Papu.

Monalisa – bli en bättre lyssnare

Monalisa är en metod för hur du blir en bättre lyssnare. Den lämpar sig väl för dig som jobbar med själavård på olika sätt. Svenska kyrkan har översatt materialet till svenska, i samråd med IFOTES – International federation of Telephone Emergency services. Här hittar du metoden.

Stöd i sorgen

I kyrkan finns plats för sorg. Svenska kyrkan bedriver exempelvis sorgegrupper eller enskilda samtal med en präst eller diakon. Här kan du läsa mer om stöd i sorgen inom Svenska kyrkan.

Själavård på offentliga institutioner

Själavård på offentliga institutioner är ett ekumeniskt arbete tillsammans med andra kyrkor och innebär att präster och diakoner finns och agerar på flera offentliga institutioner i vårt samhälle. Själavård på offentliga institutioner sker genom: Sjukhuskyrkan–andligvård i hälso- och sjukvården, Andlig vård i Kriminalvården (NAV), Militärsjälavården, Migrationsverkets förvar, Universitetskyrkan, Kyrka–Polis i samverkan samt Flygplatskyrkan. Här kan du läsa mer om denna verksamhet.

Få koll på tystnadsplikten

I Svenska kyrkan har vi olika sorters tystnadsplikt beroende på yrke och situation. I Svenska kyrkans utbildningsportal finns tre föreläsningar om de olika tystnadsplikterna och skillnaderna mellan dem.

Föreläsare är biskop emeritus Esbjörn Hagberg, som var ordförande i Svenska kyrkans utredning om tystnadsplikt, Ett skyddat rum 2010:3. Materialet är öppet för alla.

Här kan du ta del av föreläsningarna.

Försoningens väg - bok med metodmaterial

Boken Försoningens väg: Teologiska och diakonala perspektiv på försoning, upprättelse och liv av Ulrica Fritzson och Ebba Älverbrandt finns hos Verbum. Här beskrivs försoning som själavårdande process och hur en sådan process kan stödjas i församlingskontext. Boken innehåller samtalsunderlag om försoning i fastan och pilgrimsvandring i försoningens fotspår.

Till boken Försoningens väg (verbum.se)