Lyssna

Om webbplatsen Utforska diakoni

Denna webbplats är ett steg för att Svenska kyrkan bättre ska ta tillvara och sprida kunskap om diakoni.

Kunskap om och för diakoni skapas inom många olika kunskapsområden och i många olika praktiker. Också inom Svenska kyrkan skapas och dokumenteras kunskap om diakonalt arbete på många olika håll. Webbplatsen Utforska diakoni är ett nav där kunskapskällor, material och dokumenterade metoder samlas.

Målgrupper för Utforska diakoni

Denna webbplats samlar material för dig som vill veta mer om församlingens diakonala uppgift och söker både reflektion och kunskap om diakoni i Svenska kyrkan. Du kanske är diakon, kyrkoherde eller har ansvar för församlingens arbete som förtroendevald. Du kan finnas inom akademin eller arbeta i samverkan med Svenska kyrkan, exempelvis i en kommun eller i en civilsamhällesorganisation.

Innehåll på Utforska diakoni

Fokus för webbplatsens innehåll är det diakonala arbete som Svenska kyrkans församlingar gör, det vill säga församlingsdiakoni.

Här samlas statistik, diakonala metoder, litteratur och forskning.

Webbplatsen lanseras hösten 2024 men utveckling och förbättring kommer att  ske löpande. Ett redaktionsråd med stiftsmedarbetare arbetar tillsammans med kyrkokansliets enhet för diakoni och hållbar utveckling med att utveckla sidan.

Process och urval

Innehållet har sin utgångspunkt i kyrkomötesuppdraget Diakonins kunskap. I denna del av uppdraget ingick att skapa en samlad plats på webben för statistik, diakonala metoder, samverkansformer (nationellt och internationellt), litteratur, forskning och samhällsekonomisk konsekvensanalys.

Materialet har utformats och valts ut i samråd med en referensgrupp med stiftsmedarbetare och i workshop med församlingsmedarbetare och studerande på Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Materialet ska vara relevant för och handla om diakoni utövad av församlingar och pastorat i Svenska kyrkan. Metoderna ska vara dokumenterade och publicerade så att de går att länka till från denna webbplats. Innehållet i avsnittet Varför diakoni är en sammanställning av för Svenska kyrkan centrala dokument om diakoni.

Välkommen att ställa frågor till redaktionen

Har du frågor om denna webbplats eller vill bidra med innehåll? Då är du varmt välkommen att kontakta redaktionen på:  kyrkokansliet.utforskadiakoni@svenskakyrkan.se

Ansvariga för webbplatsen Utforska diakoni är enheten för Diakoni och hållbar utveckling inom avdelningen för kyrkoliv på kyrkokansliet i Uppsala.