En ung tjej sitter vid ett bord.

Vägledning för diakoni

Skriften Vägledning för diakoni fungerar som en hjälp för att reflektera kring församlingens diakonala uppdrag. Vägledningen utgår från en pedagogisk modell som kallas Diakonitriangeln. Den visar att diakoni är hela församlingens uppdrag.

Diakonitriangeln illustrerar skillnaden mellan diakonins teologi och diakonins praktik, det vill säga mellan uppdraget att utöva diakoni och hur det sedan kan utföras.

Vägledningen innehåller även en klassificeringsmodell för diakonala verksamheter. Syftet är att göra det lättare att få överblick och arbeta strategiskt. Några av frågeställningarna som finns med är: Vilken typ av diakonala verksamheter har församlingen idag? Vilken typ av diakonala verksamheter vill församlingen ha i framtiden?

Dessutom ger vägledningen kunskap om församlingens roller i välfärden, och tips och råd om hur dessa roller kan utvecklas.

Förhoppningen är att vägledningen ska fungera som ett stöd för förtroendevalda, ideella och anställda medarbetare på församlings- och pastoratsnivå inom Svenska kyrkan.

Illustration ur Vägledning för diakoni, av Pierre Eriksson.

Beställ tryckt bok eller ladda ner pdf

Vägledning för diakoni i bokformat finns att köpa hos Argument förlag.

Du som har tillgång till Svenska kyrkans intranät Kornet kan ladda ner vägledningen i pdf-form utan kostnad via intranätet.

På Göteborgs stifts webbplats kan du se en kortfilm om Diakonitriangeln: Diakonitriangeln på tre minuter

Bakgrund

Vägledning för diakoni är resultatet av det treåriga projektet Diakoni och välfärd (2016-2018) som utfördes på uppdrag av kyrkostyrelsen. Arbetet genomfördes under ledning av projektledare från nationell nivå, tillsammans med representanter från Göteborgs stift, Västerås stift och Luleå stift.