Två barn med ryggsäckar håller varandra i handen.

Vålds- och brottsförebyggande arbete

Svenska kyrkan bedriver ett brett långsiktiga förebyggande diakonalt arbete. Att skapa trygga rum och ha nära samverkan med olika aktörer är några exempel.

Svenska kyrkan har i en orolig tid en unik roll i det vålds- och brottsförebyggande arbetet. Vårt långsiktiga förebyggande diakonala arbete men även budskapet om hopp är ett bra motgift. Forskning visar också att det behövs fler tidiga och förebyggande insatser.

Här har vi listat konkreta trygghetsmetoder som Svenska kyrkan arbetar med. Barn- och ungdomsverksamhet är också vålds- och brottsförebyggande, men finns inte med här.

Metoder och projekt

Arbetet mot våld i nära relationer

Svenska kyrkans arbete mot våld i nära relationer

När vi pratar om våld i nära relationer, menar vi alla typer av våld där den som är utsatt har eller har haft en nära relation till förövaren. Det kan vara i en parrelation, i andra familje- och släktrelationer, eller våld som barn upplever i sin familj.

Kvinnor, män och ickebinära kan bli utsatta för våld, eller vara den som utsätter. Det är absolut vanligast att kvinnor drabbas, och att män är utövare. Därför kan det ofta vara viktigt att prata om mäns våld mot kvinnor. Här kan du läsa mer om hur Svenska kyrkan arbetar mot våld i nära relationer.

Svenska kyrkan kommer under hösten 2024 att lansera en intern utbildning om våld i nära relationer, den är tillgänlig för alla anställda via Utbildningsportalen. Den riktar sig främst till dig som träffar många människor i ditt arbete.

Trygga möten

Trygga möten syftar till att göra all verksamhet fri från kränkningar och övergrepp. Här kan du läsa om hur Svenska kyrkan i Malmö arbetar med Trygga möten.

Konceptet Trygga möten är framtaget av Scouterna, här kan du läsa mer om Scouternas arbete.

Trygga rum

Svenska kyrkan jobbar med trygga rum på flera platser i Sverige. Bland annat i Botkyrka församling. Här kan du läsa mer om Botkyrka församlings arbete med trygga rum.

Skarpnäck församling jobbar också med Trygga rum och skriver såhär:

”När våldet och kriminaliteten kommer närmare skakar det oss i grunden. Vår självbild, vår bild av samhället och Sverige, vår känsla av trygghet och frihet påverkas och många känner otrygghet och rädsla. Därför ser Skarpnäcks församling vikten av att vara en reell kraft mot denna otrygghet. Vi vill vara ett stöd och en förebild för alla som vistas och lever i vårt gemensamma geografiska område. Vi som kyrka möter människor från olika delar av vårt samhälle, och även många barn och föräldrar som både är direkt drabbade eller oroliga över sina barns skull och våldsutvecklingen i samhället.”

Nattvandring

Svenska kyrkan är aktiva i många nattvandringsgrupper runt om i Sverige, ofta i samverkan med andra aktörer i lokalsamhället. Syftet är att öka tryggheten på en viss plats.

Här kan du läsa hur nattvandringen i Sävja i Danmark-Funbo församling i Uppsala går till.

Kyrka-Polis i samverkan

Svenska kyrkan finns med i en överenskommelse om samverkan mellan Polismyndigheten, Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan och Stockholms katolska stift. Med i samverkan finns också de fackliga organisationerna vid polisen: Polisförbundet och Statligt anställda, ST. Här kan du läsa mer om Kyrka-Polis i samverkan.

GVI-metoden/Sluta skjut

På några platser i landet är Svenska kyrkan aktiv i arbete med Sluta skjut, utifrån den så kallade GVI-metoden, Gruppvåldsintervention. Bland annat i Fosie församling i Malmö, i Örebro och i Järfälla. 2021 fick Brottsförebyggande rådet i Sverige, Brå, tillsammans med polisen och Kriminalvården ett regeringsuppdrag att sprida metoden i Sverige. Här kan du läsa mer om hur Järfälla församling arbetar.

Effektiv Samordning för Trygghet (EST)

EST är ett arbetssätt för samverkan för att öka tryggheten i ett område och är framtaget i samarbete mellan Örebro kommun, Örebro universitet och polisen i Örebro.

Svenska kyrkan i Norrköping har varit med i en sådan samverkansmodell. Här kan du läsa mer om arbetet i Norrköping.