Vä, som varit en obefäst stad, hade vid upprepande tillfällen hemsökts och bränts av svenska trupper, senast av Gustav II Adolf 1612. Efter denna händelse var det som Christian beslöt, att Vä inte skulle återuppbyggas.
Den är Sveriges äldsta, mästarebestämda brudkrona. Kronan finns i grannförsamlingen Skepparslövs ägo, men är numera deponerad på Kristianstads museum.
Till senare generations lycka har den gamla staden den förnämligaste byggnaden, S:ta Maria kyrka. Trots historiens härjningar har det lyckats att bevara kyrkan till eftervärlden, i ett förvånansvärt bra ursprungsskick.
I den medeltida stadens västra utkant uppfördes troligen på 1400-talets slut S:ta Gertruds kapell. Detta fick en kortvarig levnadstid; drogs in i samband med reformationen (omkring 1530) av kronan och blev nedlagt och lades i ruiner kort därefter. Sannolikt i samband med ett av de många angreppen mot staden.
På senare år har ruinen restaurerats och med sin västgavel ger den dagens Vä en iögonfallande profil.
I ruinen hålls numera gudstjänster vid midsommartid.
Nöbbelöv (ca 5 km söderut) var fram till 1617 annexförsamling till Vä och hade egen kyrka. När socknen därefter helt förenades med Vä, revs kyrkan. Medeltidsdopfunten i nykyrkan här, har en gång hört hemma i Nöbbelövs kyrka.
1945 bildas Vä och Skepparslöv pastorat, 1962 tillkom Köpinge och 1975 Träne och Djurröd. Här följer en redogörelse för kyrkans BYGGNADSHISTORIA, kalkmålningar och inventarier. Den som vill veta mera hänvisas till konsthistoriska arbetet Sveriges kyrkor, ”Kyrkorna i Vä”, Almqvist och Wiksell, Stockholm 1971.
Samtidigt höjdes väggarna i långhuset. Mellan tvillingtornen, ovanför förhallen, låg väst-emporen eller ”kungakammaren”, som den populärt kallas. Här satt kungahuset, när det var mässa.
I och med att klostret övertog kyrkan blev denna kammare ett gudstjänstrum, från vilket processioner utgick. Spår av altare och romanskt måleri tyder på detta.
KLOCKTORNET i söder kom till på 1300-talet och blev påbyggt 1604. Årtalet står än idag kvar. Kyrkan hade alltså en längre tid tre torn, men tornen i väster var troligen aldrig försedda med klockor.
Utbyggnaden i norr – nykyrkan – tillkom i slutet av 1500-talet, ombyggdes efter brand 1810 samt restaurerades 1958-1960.
I kor och absid kan vara så tidiga som från 1130-1140 och utgör troligen den största sammanhängande svit av romanskt måleri norr om alperna.
I korets tunnvalv illustreras den latinska lovsången ”Te Deum Laudamus”. I 24 cirklar framträder änglar, demoner, helgon och martyrer, som håller banden med den latinska texten.
Korets och absidens målningar bildar en enhet, med Ärones Konung i absidens valv – Kristus på härlighetens tron i form av en regnbåge och omgiven av de fyra evangelistsymbolerna. På korets västvägg avbildas apostlarna.
På den östra korväggen – på ömse sidor om tribunbågens öppning – kan man urskilja en manlig respektive en kvinnlig gestalt. Detta är en framställning av hur drottning Sofia och kung Valdemar den Store överlämnar Mariakyrkan till premonstratenserna.
Bortsett från målningen i absiden, som varit framtagen sedan mitten av 1800-talet, framtog dessa målningar vid restaureringen 1963-1966.
ALTARE
Kyrkans nuvarande altare är uppfört av sandsten i samband med restaureringen 1966, då det tidigare altaret, daterat 1674, flyttades till nykyrkan. Det centrala partiet i altaruppsatsen utgörs av nattvardssalen, Getsemanekampen och Golgatadramat, förenade till en scen med Moses och Aron som gammal testamentlig inramning.
Före 1600-talsaltaret fanns ett altare i absiden, av vilket man kan se rester av fundamentet. Kyrkans första altare var placerat framför den raka kortväggen, ungefär en meter framför det nuvarande.
Trappan är från 1966. Den har gjorts svängd för att inte dölja resterna av medeltida sidoaltare.
Det kan ursprungligen ha använts som triumfkrucifix eller processionskors.