Daniel Andrén blir ny kyrkoherde

Välkommen till Vadstena och Dals församlingar!

I december flyttar vår nya kyrkoherde Daniel Andrén tillsammans med sin man Martin och Jack Russel Terriern Otto in i kyrkoherdebostaden mittemot Rödtornet.

Daniel är född i nuvarande Bosnien och Hercegovina men flydde tillsammans med sin familj till Sverige på grund av kriget i dåvarande Jugoslavien. Efter uppväxten i Gislaved utbildade han sig till kantor och arbetade som kyrkomusiker i ungefär 10 år. Efter teologistudier vid Uppsala universitet prästvigdes Daniel i januari 2015. Han har varit församlingsherde i Bollnäs och Rengsjö församlingar i södra Hälsingland, och sedan sommaren 2019 har han varit kyrkoherde i Gästrikekustens pastorat, strax utanför Gävle.

Daniel berättar: ”Jag har bred och djup kännedom om både vår kyrkas gudstjänstliv, men kan också katolsk och ortodox dito eftersom dessa hör till min bakgrund. Ekumeniken är en självklar del i min vardag, dels på grund av min bakgrund, men också av ett genuint intresse för arbetet ’att vi alla skall bli ett’.
Mitt hjärta finns i gudstjänstens centrum, i mässan. Där hämtar jag den kraft som ger mig inspiration och ork med vardagsarbetet.
Min övertygelse är att kyrkan också måste befinna sig mitt i samhället. Genom denna närvaro skapar vi ett ömsesidigt förtroende för varandra.”