För Dals församling i Vadstena pastorat

11. Karin Ceder, Rogslösa
12. Anita Lundberg, Herrestad
13. Inger Bjugård, Väversunda

Vi representerar sex socknar i det gamla Östgöta-Dal. Vi välkomnar också den diskussion som har förts om att tillföra Hov och Strå gamla socknar till Dals församling. På så sätt skulle man få en samlad landsbygd som lättare kan samverka och samordna sig. Vi i Dals nomineringsgrupp ser givetvis till hela vårt pastorat, men värnar särskilt landsbygdsdelen och våra åtta landsbygdskyrkor, som lätt kan falla i den mäktiga Klosterkyrkans skugga. Alla kyrkorna är gamla, de flesta är intakta från medeltiden och några tillhör Sveriges äldsta daterade kyrkor. Kyrkorna är heller inte enbart kyrkor för gudstjänst och bön, utan också historiska miljöer med kyrkogårdar, tiondebodar, prästgårdar m.m. De här miljöerna intresserar många forskare och andra människor och måste bevaras, skötas och lyftas fram även på det viset. På så sätt tror vi att vår verksamhet kan få ett engagemang även bland dem som inte går i kyrkan varje söndag.

Varför ska jag rösta på er?
Vi i Dals församlings nomineringsgrupp tycker att det är självklart att kyrkan är till för alla, oavsett om man är intresserad av historia eller kyrkans fina musikutbud, vill ha en kyrklig vigsel, vill gå in i kyrkan för att be på egen hand, gå på lekmannaledda bönestunder eller är mycket aktiv kyrkogångare. Man måste själv få välja nivå på sin delaktighet i kyrkan.

Viktigaste fråga?
Kyrkan står inför stora utmaningar med ett minskande medlemstal och därmed en krympande ekonomi. Vi anser att det görs stora kraftfulla insatser i Vadstena pastorat för att komma till rätta med den här utvecklingen. Vår nomineringsgrupp har varit en av de drivande krafterna bakom arbetet och med en röst på oss säkerställs att det finns en fortsättning i de här strävandena under den kommande perioden. Vi i Dals församlings nomineringsgrupp tar ansvar för framtiden så att vi kan bibehålla vår fina verksamhet i ett fortsatt självständigt pastorat, inte bara om fem år, utom om 25 eller 50 år.

Vad vill vi åstadkomma
Vi tycker att kyrkan måste vara en naturlig del av samhället, att kyrkan finns "mitt i byn" och samverkar med skola, föreningsliv, omsorg, kommun etc. Med en ekonomi i balans har vi resurser att bibehålla vår fina verksamhet med en unik ungdomsverksamhet, en musikverksamhet av mycket hög klass och ett av landets mest innehållsrika program året runt. Vi kan då också arbeta mera med diakoni och kyrkan som kulturarv.