Vadstena klosterkyrkas fönster - en kort historik och information om pågående fönsterrenovering
Under medeltiden gav klosterkyrkan ett helt annat intryck än idag. Väggarna var vitrappade och genom fönstren strömmade ljus genom de ofärgade glasen. Möjligen fanns det bildsviter målade på väggarna, eftersom den heliga Birgitta - klosterkyrkans ”arkitekt” - menade att kyrkan enbart skulle förses med målningar som visade Kristi lidande och helgonens martyrier, inga som drog beundrande blickar till sig enbart för sin skönhets skull. Detsamma gällde fönstren. Birgitta gestaltade sin blivande klosterkyrka rätt detaljerat innan hennes klosterorden fick påvens godkännande. Hon beskriver var och hur kyrkan ska byggas samt dess storlek och utformning. Materialet skulle till exempel vara sten, ”sådan man finner i jorden” och inte tegel. Hon gav anvisningar om hur kyrkan skulle inredas, liturgin skulle utformas, hur altarna skulle placeras och utsmyckas. För henne hade allt en djupare, symbolisk och biblisk mening.
En lekbroder, Peter Johannesson, nämns i klostrets diarium som kunnig i glasframställning och det står att ”alla glasen i brödernas nya kor som stod klart 1398 gjorde han själv i ordning till en del, men en stor del /-/fullbordade herr Finvid/-/”, en av prästmunkarna. Vad vi vet fanns det ingen glashytta i klostret utan Peter och Finvid var troligen verksamma som glasmästare.
Tjugotre år senare blev också fönstren i långhuset klara och i ett brev nämns att mäster Claes Sorheide hade fullbordat arbetet. Denna gång hämtade man uppenbarligen hantverkare utanför klostret.
Åren 1825-35 var klosterkyrkan och stadskyrkan Sankt Per i förfall och man beslutade att Sankt Per skulle rivas. En långsiktig förvandling av klosterkyrkan till församlingskyrka påbörjades. Fönstren var vid den tidpunkten i mycket dåligt skick; många beskrevs som ”urblåsta”. De kvarvarande var blyspröjsade och man trodde inte att de skulle tåla våldsamma stormar, utan att de i stället borde förses med järnramar och man hade tidigare använt trä för reparationer av fönsterposter och masverk, i stället för sten.
I mitten och slutet av 1800-talet var intresset stort för historiska stilar och man återskapade gärna medeltidens konstnärliga uttryck. Då tillkom de mångfärgade glasmålningar i en del av fönstren. 1862 bekostade änkefru och kaptenskan M. Ch. Bergenstråhle det östra mittfönstret. Fönstret pryddes med en dekor med en stjärna med gudsnamnet inskrivet i en vit triangel omgiven av en röd rundel, vilken i sin tur omges av en rosdekor i rött, grönt, gult och blått glas i ”kyrkans ursprungliga stil”. Två år senare fick de fönstren bredvid glasmålningar i samma stil.
Åren 1892–98 genomgick klosterkyrkan en stor restaurering då kyrkorummet skulle gestaltas som en luthersk-evangelisk församlingskyrka, samtidigt som gotikens stil skulle återskapas. Då tillkom de praktfulla glasmålningarna i de västra fönstren i kyrkan samt fönstren i det så kallade munkkoret bakom högaltaret. I det södra av dem ser vi under en gotisk baldakin en framställning av den heliga Birgitta som nedtecknar sina uppenbarelser. I nederkanten av fönstret ser vi hennes fars, Birger Perssons, vapen. Fönstret skänktes av konsul Oscar Ekman, Bjärka Säby.
I det norra fönstret, ser vi framställningen av en av klostrets beskyddare, drottning Filippa. Hon var gift med unionskungen Erik av Pommern. Platsen för fönstret är välvald, då drottning Filippa 1430 begravdes i det närliggande kor som hon låtit instifta och bekosta. Filippafönstret skänktes av Svenska kvinnor 1895. De båda fönstren är utförda som pendanger till varandra och utfördes efter skisser av glaskonstnären Reinhold Callmander vid Svenska glasmåleriaktiebolaget i Göteborg. I munkkoret är målningarna som vetter åt väster utförda efter ett förslag av arkitekt Gustaf Pettersson. Förebilden är de höggotiska fönstren i Lye kyrka på Gotland och föreställer de fyra evangelisterna; Matteus, Markus, Lukas och Johannes.
Den nuvarande fönsterrenoveringen ingår i en genomgång av alla fönster i klosterkyrkan. Rostande stödjärn, sprickande masverk och fönsterposter behöver repareras. Det är ett omfattande arbete som kräver specialistkunskaper inom glasmästeri och stenhuggeri. Renoveringsarbetet är ett stort ekonomiskt åtagande för församlingen. Till viss del bekostas arbetet med kyrkoantikvarisk ersättning från staten eftersom församlingen förvaltar och vårdar klosterkyrkan som är ett nationellt kulturarv. Etapp 1 med Filippafönstret avslutades 2023 och etapp 2 kommer att omfatta fönstren i munkkorets norra vägg och påbörjas under 2024.
Eva Nyström Tagesson, stiftsantikvarie
2023-11-31