Musikgudstjänster och konserter

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikarrangemang och bidrar till ett levande kulturliv.

Musik i midsommartid

Fredag 21 juni klockan 16.00 i Rogslösa kyrka

Hans Kennemark, Stefan Wingefors och Pelle Gustafsson

Folk, Jazz och Bach på svenska

Tisdag 25 juni 19.00 Vadstena klosterkyrka

We love musicals

Tisdag 2 juli 19.00 Källstads kyrka

Kammarmusikakademin

Barock-Akademien

Söndag 7 juli 19.00 Vadstena klosterkyrka

Den romantiska violinen

Tisdag 9 juli 19.00 Vadstena klosterkyrka

Stor musik i litet format

Tisdag 16 juli 19.00 Vadstena klosterkyrka

Swing it!

Tisdag 23 juli 19.00 Örberga kyrka

Stinas Jazz

Tisdag 30 juli 19.00 Källstads kyrka

Vadstena MusicLab - nytt för cello

Lördag 3 augusti 15.00 Strå kyrka

Harmonier och stjärneljus

Tisdag 6 augusti 19.00 Källstads kyrka

Crusellkvintetten

Crusellkvintetten - Summer Music

Torsdag 15 augusti 19.00 Vadstena klosterkyrka

De där benådade stunderna av otvungenhet och lätthet i tanke och steg, då jag lekfullt och nyfiket betraktar världen - soldiset, lövverket, fågelsången, vågorna... De kan dyka upp när som helst på året, men kanske är jag lite mer öppen för dem om sommaren. Att jag den årstiden är mer benägen att släppa in en liten bit av en större och klarare verklighet.

”En sommarspalm jag sjunga må i själens vinterdagar
och låta tungsint tanke gå och mana sommarns hagar...”
skriver Harry Martinson.

Under årets sommarmusikserie, som äger rum i fyra av kyrkorna utanför staden samt i Klosterkyrkan, bjuds vi på en klanglig mosaik, då musiker från när och fjärran tar oss med på musikaliska upptäcktsfärder. Välkommen att lyssna till ord och toner som berör och skänker ro och lisa, som kanske enligt Martinssons psalmdiktning kan ”...träda fram till sinnets stöd i vinterns långa själanöd...” Kom och låt dig sköljas med av musik som stämmer till både andakt och fest!

Beatrice Paping, organist

Svenska kyrkan i Vadstena och Dal i samarbete med Sensus, Vadstena-Akademien och Östergötlands musikdagar.

Digitala konserter

Musikkollekt

Musikverksamheten i Vadstena och Dal finansieras till stor del av gåvor och kollekter. Den är beroende av dessa bidrag. Du är välkommen oavsett om du ger mycket, lite eller inget alls. Har du möjlighet är vi tacksamma för 100 kr som kollekt till musikverksamheten på något av följande sätt:

• Kontant till värdarna vid utgången
  • Kort i Klosterkyrkans e-kassa
  • Swish till musikverksamheten 123 593 55 72