Två händer formar tillsammans ett hjärta.

Dop

Allt du behöver veta om dop i Svenska kyrkan.

Om du vill boka dop och eventuell lokal för dopkalas kan du antingen boka här på webben, besöka oss i Mathiasgården, ringa tfn: 08-511 862 40 eller mejla vår församlingsexpedition: vallentuna.forsamling@svenskakyrkan.se.

Boka dop

OBS: För närvarande har vi inte möjlighet att ta emot bokning av dop via hemsidan. Välkommen att boka en tid för dop per telefon: 08-511 862 40.

Ett barn hålls upp ovanför en dopfunt och barnet känner med sin ena hand i dopfunten. I bakgrunden syns två andra händer ovanför dopfunten.

Dop i Svenska kyrkan

Dopet rymmer en stor hemlighet. Ett löfte från Gud att vara med oss på ett nära och personligt sätt i hela vårt liv.

En präst lägger med sin hand vatten på en äldre persons huvud.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet är en fest och därför samlas ofta familj och vänner när det är tid för dop. Den kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst.

En kvinna håller en bebis nära sitt eget ansikte, bebisen ser nyfiken ut, kvinnan verkar lycklig.

En fadder ska stötta den som döps

Om du får frågan om att bli fadder, har du fått ett fint uppdrag. Du är utvald till att vara en speciell person i den döptes liv.

En präst döper en person, två ungdomar står en bit bort och håller i ljus. Alla är klädda i vitt.

Frågor och svar om dopet

Måste man ha särskilda kläder när man döps? Får man ha egna sånger och dikter vid dopet? Döper Svenska kyrkan vuxna? Här hittar du de vanligaste frågorna om dop.

Sommarbilder på våra fyra kyrkor.

Våra kyrkor

Kyrkorna i Vallentuna församling är Vallentuna kyrka, Orkesta kyrka, Markims kyrka och Frösunda kyrka.

Dopklänningar

Det är vanligt att små barn som döps har på sig en lång vit klänning. Det finns inga regler för vad man ska ha på sig men det är en gammal tradition att ha vit klädsel när man döps.