Finskspråkig verksamhet

”Talvi on mennyt, sade on laannut, se on kaikonnut pois. Kukat nousevat maasta, laulun aika on tullut.”

Näin kirjoitetaan Laulujen Laulu-kirjassa. Laulun aika on tullut, sillä nyt pääsemme laulamaan meille rakasta kesävirttä ”Jo joutuu armas aika”. Suvivirren ensimmäisen säkeistön loppu on kuin tämän  lehden teema: ”Katso uudeksi minä teen kaiken”. Virressä lauletaan: ”Aurinko lämmöllänsä maan kylmän herättää, kirkkailla säteillänsä luo uutta elämää.”

Kevät on pääsiäisen jatkumo. Kuollut herää eloon. Sitähän kevät on. Ruskistuneen ruohon alta nousee uusi vehryt kasvi näkyviin. Luonnon kuolema on taittunut uuden tieltä. Linnut ovat palanneet. Vielä kiehtoo niitä Pohjolan luonto, vaikka ilmastomme on yhtä epävakaista kuin ihmisten elämä, kun kaikkialta kuuluvat sodan melske ja ihmisten protestihuudot.

Lehden teemalause ”uudeksi minä teen kaiken” on kuin luomakunnan harras rukous nyt, kun heräävä luonto saa meidät toivomaan muutosta maailmaan. Toivomme, ettei se muutos antaisi odottaa kauan itseään. Nyt maailmassa kärsitään. Raamatun viimeisen kirjan ja sen toiseksiviimeisen luvun sanojen toivoisi olevan ihmiskunnan pian toteutuva tulevaisuudenkuva: ”Ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut” (Ilm. 21:4).

Hyvää ja murheetonta kesää toivottaen
Pekka Turunen, rovasti

Träffpunkt på finska hösten 2024:
Tisdagarna 17/9, 15/10, 19/11 och 17/12 (de vackraste julsångerna) kl 16.00 i Mathiasgården.

För mer information:
Kontakta Pekka Turunen.
pekkasamuel@gmail.com

Sverigefinskt i Svenska kyrkan.

Palveleva puhelin

Joka ilta kello 21-24 | Öppet varje kväll 21-24.
Svenska kyrkans finska telefonjour, en del av svenska kyrkans själavård på finska.