Gravskötsel

Gravrättsinnehavaren är enligt lag skyldig att sköta och underhålla gravplatsen. Om du inte själv vill eller kan sköta graven så kan du mot avgift låta kyrkogårdsförvaltningen sköta graven.

Förvaltningen ombesörjer mot avgift grundskötsel, rabattskötsel, rengöring och justering av gravvård (gravsten). Kostnaden för gravskötsel kan variera beroende på gravrabattens storlek, på blomval och på blomantal.

Gravskötsel, (PDF-fil).
Prislista, (PDF-fil).

Ditt val av gravskötsel sker i flera steg:

1. Endast grundskötsel (gräsputs runt gravsten)
1+2. Lägg till rabattskötsel
1+2+3. Lägg till de växter du vill ha planterade.
(Fleråriga växter eller vår-sommar-höstplantering)
4. En vinterdekoration (Vinterdekoration kan du beställa
utan att ha valt någon skötsel i övrigt)
Väljer du ettåriga växter får du en faktura på växter och skötsel av gravrabatten. Väljer du fleråriga växter får du det första året en faktura på växter och skötsel av gravrabatten. Andra och nästkommande år får du enbart en faktura på skötseln.

Gravskötselavtalet

Gravskötselavtalet kan skrivas som löpande ettårigt, treårigt eller avräkningsavtal. Kyrkogårdsförvaltningen skickar ut fakturan i januari/februari för kommande år. Du hittar en folder med beställningsblankett i spalten till höger. I grundskötsel ingår endast gräsputs runt gravsten och rabatt. I rabattskötsel ingår gräsputs runt gravsten och rabatt, samt iordningsställande av rabatt inför vårplanteringen, beskärning av perenna växter, underhåll av planteringsyta under växtsäsongen, i vissa fall krattning av grusyta och klippning av häck inom gravplatsen.

När sker plantering?

Vårplanteringen beställs senast 31 mars och plantering sker månadsskiftet april/maj.
Sommarplanteringen beställs senast 31 mars och plantering sker under juni månad och avslutas i regel till midsommar.
Höstplantering sker i oktober och bestlls senast 31 augusti.
Beroende på väder kan skillnader förekomma.
Vinterdekoration läggs ut till allhelgonahelgen och beställs senast 31 augusti.
Perenner planteras på våren eller på hösten, beroende på när beställningen görs under året.

Enskilda arbeten

Enskilda arbeten kan beställas utöver gravskötselavtalet.
Ring och beställ så vi kan ge kostnadsförslag enligt gällande taxa.

Misskött/ vanvårdad grav

Om gravrättsinnehavaren inte sköter sin grav kan den komma att anses misskött. Då skickas ett brev till gravrättsinnehavaren med anmodan att åtgärda graven. Det bifogas ett foto på hur graven ser ut. Om inte graven tas om hand så kommer graven att anses vanvårdad och gravrättsinnehavaren får brev att graven kan komma att återtas av upplåtaren enligt begravningslagen.

Mera information:
Har du frågor eller vill göra en beställning är du välkommen att kontakta kyrkogårdsförvaltningens expedition.

vallentuna.kyrkogard@svenskakyrkan.se

BESÖKSADRESS