Begravning

Att någon närstående går bort är en sorg de allra flesta någon gång går igenom. Sorgearbetet är något som man måste utföra inom sig själv. Det hindrar dock inte att man kan behöva hjälp utifrån. Vällingby församling ställer upp med hjälp och stöd både före och efter begravningen.

Som medlem i Svenska kyrkan har du rätt till kostnadsfri begravningsgudstjänst i vilken församling som helst i landet. Då ingår kyrka, präst, musiker och kyrkovaktmästare.

I Vällingby församling kan du som församlingsbo även kostnadsfritt boka

• församlingens vardagsrum och samlingssal för minnesstund efter begravningen
  • ett vackert bårtäcke för utsmyckning av kistan. Det är vävt av lin och bomull och är gult med guldapplikationer.

De flesta väljer att först kontakta en begravningsbyrå. Oftast kommer sedan önskan om begravningsgudstjänst till församlingen via dem. Den präst som kommer att leda själva begravningsgudstjänsten tar därefter kontakt med de anhöriga för ett samtal inför begravningen.

Bokning och information
Om du vill boka eller veta mer om begravningar är du välkommen att kontakta församlingsexpeditionen, telefon 08-445 85 01.