Visuellt komplement för kyrkovalet

Kyrkovalet följer Svenska kyrkans nya grafiska profil som lanserades under våren 2024, men har ett visuellt komplement.

Den lila kyrkovalsfärgen från tidigare kyrkoval blir kvar. Det gör det bland annat lättare att ta fram material som kan återanvändas och igenkänningen ökar. Färgen används tillsammans med en av de grafiska detaljerna ur den nya grafiska profilen. På detta sätt hålls kyrkovalets material ihop grafiskt.

Det grafiska uttrycket utgår från Svenska kyrkans nya visuella identitet. Ett tydligt sammanhållande formelement används, med samma lila färg som vid förra valet.

Den lila färgen är kyrkovalets profilfärg. Här är färgbeteckningarna:

CMYK: 40/100/0/0

RGB: 167/22/128

HEX: #a71680

PMS: 7655C (på bestruket papper)

PMS: 2352U (på obestruket)​

Signalelement för kyrkoval 2025

Signalelement för kyrkovalet 2025 består av den lila bågen med texten Kyrkoval 2025. Bågen placeras alltid i nederkant och alltid så utfallande som möjligt på en sida eller i en annons (om skrivare eller kopiator inte medger ”riktigt utfall”, placeras signalelementet så nära kanten som möjligt).

Nedan finns olika varianter av signalelementet: Med och utan valperioden ”Kyrkoval 8-21 sept 2025”, för placering i vänster eller höger hörn. Samtliga finns även i versioner med eller utan utfall (.png = utan utfall, .pdf = med utfall).