Grupp- & kandidatsystemet

Grupp- och kandidatsystemet är ett stödsystem för registrering av nomineringsgrupper, kandidater och valsedelsbeställningar.

I systemet registreras också nomineringsgruppernas kontaktuppgifter liksom gruppens ombud och övriga uppdrag.

Informationen i Grupp- och kandidatsystemet ligger till grund för den grupp- och kandidatförteckning som ska finnas i varje vallokal och lokal för förtidsröstning samt för den externa visningen av nomineringsgrupper och kandidater på webben för allmänheten.

1A_Ansökan om ny grupp Kyrkomötet (KM)

1B_Stödpersoner Kyrkomötet (KM)

1C Företrädare

2A_Ansökan om ny grupp Stiftsfullmäktige (SF)

2B_Stödpersoner Stiftsfullmäktige (SF)

3A_Ansökan om ny grupp Kyrkofullmäktige (KF)

3B_Stödpersoner Kyrkofullmäktige (KF)

4_Kontaktperson

6_Nytt Ombud_Ersättare

7_Intyg_valsedelsbidrag

Blankett 5, kandidatförklaringen, har ersatts av en digital tjänst och finns i Grupp- och kandidatsystemet.  Nomineringsgruppen skickar en länk till eventuell kandidat. Systemet öppnar i september 2024.

Har man inte BankID, som krävs för att signera kandidatförklaringen, kontaktar man sitt stift.