Kyrkovalskampanj

Svenska kyrkan kommer liksom i de senaste kyrkovalen ta fram en gemensam kampanj med möjlighet att göra lokala versioner av temat.

Kyrkovalet är en möjlighet för medlemmarna att påverka att påverka Svenska kyrkan, i församlingen, på stiftet och nationell nivå. Kyrkovalet är också ett viktigt tillfälle att förmedla en positiv bild av Svenska kyrkan.

Tillsammans kan vi skapa hög kännedom om att det är kyrkoval, samtidigt som vi tydliggör värdet av att vara medlem i Svenska kyrkan. Vi tar med oss erfarenheterna från gemensamma kampanjer i tidigare kyrkoval, där responsen blivit framgångsrik tack vare insatser från olika nivåer.

Målgrupp

Kampanjen ska kommunicera med en mycket stor grupp människor, där erfarenheten och kunskapen om kyrkan är mycket varierande, även om de är medlemmar. Unga väljare behöver få en särskild insats för att nås av information om att de får rösta i kyrkovalet.

Koncept

Många känner maktlöshet och kriströtthet. Kampanjen vill förmedla hoppfullhet i känsla och budskap. Den övergripande uppmaningen är att rösta för en ljusare framtid. Anledningarna kan vara många: ”Vad du röstar på i kyrkovalet är helt upp till dig. Men du röstar av en anledning – du röstar på det du tror på. För gemenskap, för kärlek – för en ljusare framtid”.

Kanaler

För största möjliga effekt används breda kanaler som når många: Tv, utomhusreklam, print (annonser, affischer), radio, sociala medier (Facebook, Instagram). För att nå förstagångsväljarna när röstkortet skickas ut används Youtube, Snapchat och Tiktok. Eventuellt kommer denna grupp även att få en uppmaning via Kivra om att titta i brevlådan efter röstkortet.

Obs! Skissbild för att visa kampanjen i gatumiljö.

Gemensam mediakraft

För bättre synlighet för den gemensamma kampanjen finns möjlighet för församlingar och stift att öka den gemensamma mediakraften.

Uppföljning

En mätning kommer att göras i Kyrkbussen (den årliga mätningen som nationell nivå gör) och Novus kampanjmätning. Effektmålen är:

• 96% av de röstberättigade ska uppge att de haft kännedom om att det är kyrkoval (resultat 2017 och 2021: 96%)
  • 25% av Sveriges befolkning ska ha sett kampanjen och minst tre fjärdedelar ska identifiera avsändaren rätt.