Press och sociala medier under kyrkovalet

Kyrkovalets närvaro i sociala medier

Kyrkovalet har en officiell Facebooksida och ett officiellt twitterkonto. Från och med mitten av augusti 2025 har vi förhöjd närvaro i sociala medier som en del av vår valservice. Vi svarar på frågor och berättar om kyrkovalet på ett korrekt, neutralt och aktivt sätt.

Övergripande information om nomineringsgrupper och kandidater finns på svenskakyrkan.se/kyrkoval.

Kommunicera kyrkovalet i andra sociala medie-kanaler

  • Var aktiv och närvarande.
  • Följ inlägg och kommentarer.
  • Var generös: dela, gilla och retweeta.
  • Rätt till fel och misstag direkt.
  • Visa vänlighet, respekt och gott omdöme.
  • Tänkt på att du alltid är en representant för Svenska kyrkan i sociala medier - även på dina privata konton.
  • Tänk på att det du skriver lätt kan spridas vidare.

  • Informera deltagarna om att bilder och text läggs ut på nätet.
  • Var särskilt försiktig vid publicering av bilder på barn.
  • Skydda personuppgifter

  • Tänk igenom vad som är huvudbudskapet.
  • Tänk på vilken målgruppen är och försök att anpassa språket efter det.
  • Be att få återkomma om du inte har svaret på en fråga, chansa inte om du inte vet.
  • Gör upp i förväg om att få läsa dina citat (en självklarhet) och, om möjligt, hela artikeln (mindre självklart).
  • Erbjud gärna att komplettera med fakta eller information efter intervjun.
  • Var tillgänglig för att komplettera intervjun om journalisten vill ställa fler frågor.
  • Tänk på att även det som sägs före och efter själva intervjusituationen kan användas av journalisten.

  • Agera snabbt och genomtänkt. Det är svårt att komma in sent och "rätta till".
  • Arbeta tillsammans. Stäm av med ansvarig chef/talesperson.
  • Var närvarande i alla kanaler.
  • Kommunicera samstämmigt och prioritera - du behöver inte svara på allt.
  • Kommunicera sakligt, spekulera aldrig.
  • Var öppen med vad som görs. Uppdatera med ny information kontiunerligt.
  • Sekretess och tystnadsplikt gäller också i sociala medier.
  • Gör avvägningar - ibland är ett personligt samtal bättre.​